Evaluering af KABU-delprojekter – Hovedrapport
Erfaringer fra 56 projekter om kvalitet i anbringelsen af børn og unge
Indhold
Dette er en evaluering af de 56 delprojekter, som har fået støtte under Socialministeriets projekt "Kvalitet i Anbringelsen af Børn og Unge" (KABU), der blev gennemført i perioden 2002-2005. Projekterne fokuserede på kvalitet og dokumentation i anbringelsesarbejdet med de socialt udsatte børn og unge. Projekterne skulle medvirke til afprøvning af nye arbejdsmetoder, til styrkelse af kvalitetsudviklingen i arbejdet med de anbragte børn og deres forældre samt til dokumentation og formidling af den gode praksis set i forhold til anbringelsesarbejdet.
Evalueringen har set på hvilke konklusioner og anbefalinger, der kan udledes af delprojekternes erfaringer i forhold til syv temaer:
- Anbragte børns skolegang
- Anbragte børns hverdagsliv
- Anbragte børns fritid
- Brobygning
- Tilsyn
- Samarbejde mellem barn - nærtstående - system/professionelle
- Slægtsanbringelse
Konklusion
Sammenfattende sætter erfaringerne i forhold til de syv temaer blandt andet fokus på:
- At der i forhold til anbragte børns skolegang skal være en afklaring af opgavefordelingen mellem den socialpædagogiske del og undervisningsdelen
- At der skal laves tiltag til at sikre overgangen fra intern til ekstern skole
- At det kræver en øget metodebevidsthed og systematik for at sikre et kvalificeret hverdagsliv for det anbragte barn
- At fritidsinteresser kan bruges til at vise barnets ressourcer og skabe selvtillid hos barnet/den unge
- At det er vigtigt, at der skabes/fastholdes netværk udenfor anbringelsesstedet
- At børn og deres nærtstående bør inddrages i alle aspekter af og beslutninger om anbringelsen
- At bruge børnenes og forældrenes ressourcer og give dem reel medindflydelse
- At der udvikles metoder til at sikre et kvalificeret tilsyn
- At der er behov for at generere basal viden om slægtsanbringelser
- At der bør udvikles en metodik/checkliste for arbejdet med anbringelser i slægten