Fixpunktsevaluering
Om evaluering og dokumentation af børn og unges udvikling på en døgninstitution.
Indhold
Rapporten beskriver et evalueringssystem udviklet på Tølløse Børne- og Ungdomspension med det overordnede formål at kunne dokumentere børnene og de unges udvikling på institutionen. Det har været ønsket at udvikle et praktisk anvendeligt målesystem, som kunne måle/dokumentere enkelte børn og unges udvikling. Dette skulle desuden bidrage til at skærpe den pædagogiske forståelse hos personalet samt at intensivere den daglige pædagogiske behandling på særlig problematiske kerneområder hos det enkelte barn. Resultatet af dette arbejde er ”fixpunktsevalueringen”, som beskrives i denne rapport. Rapporten beskriver både baggrunden for evalueringssystemet, og hvordan man konkret kan arbejde med det.
Konklusion
Institutionens medarbejdere oplever at have fået et fagligt løft. Der er etableret en fælles terminologi, og det er blevet nemmere at kommunikere om en faglig opgave. Evalueringerne giver også anledning til vigtige faglige diskussioner og refleksion. Det er desuden blevet nemmere at aftale og holde en overordnet pædagogisk strategi og dermed også en entydighed i det pædagogiske arbejde med børnene. Personalet oplever også, at fixpunktsevalueringerne er til gavn for børnene, fordi de fremhæver konkrete kerneområder, som det enkelte barn har behov for at få styrket, og samtidig synliggør barnet eller den unge mere helt.
Erfaringerne peger på, at det først er hensigtsmæssigt at evaluere et barn efter ca. ½ års ophold på institutionen. Det tager tid før barnet eller den unge ”viser sig”, og personalet skal lære ham eller hende at kende for at kunne ”læse” vedkommende.
Metode
Systemet består af 2 forskellige mapper: en definitionsmappe og en elevmappe. Definitionsmappen indeholder 20 fixpunkter opdelt i 10 sociale/individuelle og 10 praktiske fixpunkter med tilhørende idealer og funktioner. Elevmapperne indeholder evalueringsskemaer, helhedsbeskrivelse og taldokumentation. Alle skemaer er illustreret i rapporten.
De sociale/individuelle fixpunkter er sociale og individuelle kompetencer, som en person skal mestre som et helt, socialt velfungerende og selvstændigt individ - kompetencer som f.eks. social kontakt, ansvarsfølelse og koncentration. De praktiske fixpunkter er områder, som en person skal mestre for at kunne klare sig i sin praktiske hverdag - f.eks. indkøb, madlavning og økonomi.
Evalueringen foregår ved, at en evalueringsleder læser fixpunkter, idealer og funktioner op, og så vurderer de tilstedeværende, om barnet eller den unge har den pågældende funktion i overvejende grad. Der kan svares med JA eller NEJ. Der er desuden mulighed for at kommentere i et kommentarfelt.