Sociale tilbud og plejefamiliers erfaringer med det nye socialtilsyn
Du kan i denne rapport læse om Ankestyrelsens undersøgelse af plejefamilier og sociale tilbuds erfaringer med det nye socialtilsyn.
Indhold
Denne rapport er en undersøgelse af plejefamilier og sociale tilbuds foreløbige erfaringer med det nye socialtilsyn. Besvarelser fra godt 1.000 plejefamilier og næsten 600 sociale tilbud bestående af blandt andet botilbud til børn og voksne, krisecentre og forsorgshjem afrapporteres i undersøgelsen. Det understreges, at resultaterne fra undersøgelsen udgør et værdifuldt bidrag til den løbende udvikling af socialtilsynene.
Rapporten indeholder følgende kapitler, som behandler forskellige aspekter af plejefamiliernes og de sociale tilbuds besvarelser:
Sammenfatning: her præsenteres hovedresultaterne af undersøgelsen.
Tilbuddenes overordnede tilfredshed med socialtilsynet: i dette kapitel beskrives blandt andet tilbuddenes vurdering af det nye socialtilsyn i forhold til det gamle samt tilbuddenes vurdering af socialtilsynets overordnede principper.
Forløbet omkring tilsynsbesøget: kapitlet omhandler de indhentede oplysningers relevans, information om tilsyn forud for tilsynsbesøget med videre.
Tilsynsbesøget og de tilsynsførendes kompetencer: dette kapitel beskriver blandt andet varigheden af tilsynsbesøget og tilsynsbesøgets balance mellem kontrol og dialog.
Kvalitetsmodellen: her belyses blandt andet kvalitetsmodellens bidrag til kvalitetsudvikling.
Socialtilsynets bidrag til kvalitetsudvikling i tilbuddet: i dette kapitel beskrives vurdering af tilsynenes bidrag til kvalitetsudvikling, resultatdokumentation for sociale tilbud med videre.
Anbringelsessteders oplevelse af tilsynet i forhold til tidligere: kapitlet omhandler udvikling i tilfredshed for plejefamilier og anbringelsessteder.
I rapportens kapitler suppleres afrapporteringen af besvarelserne med figurer over disse.
Konklusion
Hovedresultaterne fra undersøgelsen viser, at langt størstedelen af tilbuddene overordnet er tilfredse – og har gode erfaringer med det nye socialtilsyn.
I rapportens sammenfatning fremhæves hovedresultater for undersøgelsen under følgende punkter:
Tilbuddene oplever i mindre grad, at socialtilsynet bidrager til læring og udvikling: dette punkt omhandler tilbuddenes vurdering af socialtilsynets biddrag i forhold til udvikling og læring.
Kvalitetsmodellen giver systematik og struktur: under dette punkt oplistes en række opmærksomhedspunkter, som tilbuddene peger på i deres besvarelser. Disse kan være hindringer for, at kvalitetsmodellen bliver set som det dialogredskab, det er udviklet til.
Ros til socialtilsynet – men det kan blive bedre: under dette punkt oplistes tilbuddenes forslag til forskellige kvalitetsløft af socialtilsynet.
Flere anbringelsessteder oplever en forbedring af tilsynet i forhold til tidligere: under dette punkt beskrives en sammenligning af resultaterne fra den forrige undersøgelse og denne i forhold til oplevelsen af forbedringer af socialtilsynet.
Metode
I perioden august til september 2015 har 1.028 plejefamilier og 589 sociale tilbud besvaret Ankestyrelsens spørgeskema.
Disse besvarelser tager udgangspunkt i tilbuddenes seneste tilsynsbesøg.