Anbragte unges trivsel 2020
Denne trivselsundersøgelse har til formål at kortlægge anbragte unges trivsel på forskellige områder. Undersøgelsen berører en bred vifte af temaer, fx de unges hverdag på anbringelsesstedet, venskaber, helbred, mental trivsel, fritid, skolegang og relationer til familien.
Indhold
Denne undersøgelse, der er bestilt af Social- og Ældreministeriet, har til formål at kortlægge anbragte unges trivsel på en række forskellige områder. Trivselsundersøgelsen er blevet foretaget hver andet år siden 2014 og giver derfor mulighed for at undersøge udviklingen i anbragte børn og unges trivsel over tid. Denne trivselsundersøgelse tager dog kun udgangspunkt i de 15- og 17-årige grundet begrænsede muligheder for dataindsamling under corona. Trivselsundersøgelsen indeholder derfor ikke svar fra de 11- og 13-årige, som ellers har været med i undersøgelserne fra 2014 til 2018.
Konklusion
Undersøgelsen viser, at mange anbragte unge generelt trives godt, der hvor de er anbragt, men at spektret dog er bredt. De unge, der har boet mange år på samme anbringelsessted trives generelt bedre end de, der lige er blevet anbragt eller som har skiftet anbringelsessted mange gange.
Knap halvdelen af de unge svarer i undersøgelsen, at de oplever at blive inddraget i egen sagsbehandling. Denne andel er uændret over tid, trods de seneste års øgede fokus på netop dette. Nyanbragte unge føler sig dog i langt højere grad inddraget, hvilket tyder på, at de seneste års øgede fokus på inddragelse i egen sag, og særligt omkring beslutning om anbringelsessted, er ved at slå igennem.
Undersøgelsen viser også, at andelen af anbragte unge der går i gang med en ungdomsuddannelse er steget jævnt over årene 2014-2020. Særligt den nyoprettede forberedende grunduddannelse, FGU, viser sig som et brugbart alternativ til de ordinære ungdomsuddannelser efter endt grundskole.
I undersøgelsen fremhæves det også, at hvis de mest udsatte skal lykkes med en god overgang til voksenlivet, er der behov for øget fokus på at sikre deres trivsel i hverdagen og anbringelsen. Særligt piger, der er anbragt inden for det seneste år, oplever dårligere trivsel på en lang række områder end andre anbragte unge. Der er derfor behov for øget fokus eller en særlig indsats for denne gruppe, hvis en god overgang til deres voksenliv også skal sikres.
Metode
Undersøgelsen bygger på spørgeskemabesvarelser indsamlet i efteråret 2020 blandt 15- og 17-årige anbragte unge.