Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Børneliv på døgninstitution – Socialpædagogik på tværs af børns livssammenhænge

Omsorg gennem samarbejde

Indhold

En undersøgelse af den socialpædagogiske støtte til anbragte børn på døgninstitution – set fra børnene og deres forældres perspektiv

Konklusion

Resultaterne fra Schwartz’ undersøgelse viser, at måden, hvorpå pædagoger arbejder med og forstår anbragte børn og deres forældre, har betydning for, hvordan den socialpædagogiske udviklingsstøtte tilrettelægges på døgninstitutionen. Her betones, hvorledes et børneliv på døgninstitution i høj grad er betinget af den omsorgspraksis, som pædagogerne tilrettelægger rundt om børnene, og hvordan pædagogerne organiserer dagligdagen således, at børnene også bliver deltagere i deres eget hverdagsliv – og får mulighed for at udvikle sig.

Schwartz betoner endvidere betydningen af inddragelse af forældrene i børnenes hverdagsliv på døgninstitutionen, også selvom dette kan være konfliktfyldt, og det er pædagogerne, der må tage over, hvis forældrene ikke magter.

En meget vigtig pointe i Schwartz’ undersøgelse er også betydningen af, at de professionelle rundt om børnene håndterer samarbejde på tværs af de forskellige steder, barnet har sin hverdag, f.eks. døgninstitution, skole, daginstitution osv.:

Analyserne peger på, at de professionelle ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på, hvilken betydning det har for børnenes udviklingsmuligheder, at deres vigtige omsorgspersoner skaber kontinuitet gennem samarbejde (Schwartz, 2007, p. 327-328).

Ligeledes pointeres det, at pædagoger opleves som meget vigtige for børnene i deres forskellige livssammenhænge, altså at pædagogerne følger og kender til barnets liv i skolen, daginstitutionen, til fritidsaktiviteterne osv.

I et børneperspektiv viser det sig, at det er meget vigtigt, at pædagogerne kender til alle forhold, følger børnene og varetager store og små dagligdagsopgaver, f.eks. sørger for, at cyklen er lappet, at fødselsdagsinvitationer sendt ud, og at gymnastiktøjet er i tasken (s. 330).

Metode

Schwartz har fulgt ni børns hverdagsliv på en døgninstitution, i daginstitution eller skole med det formål at forstå, hvad børneliv på en døgninstitution indebærer. I undersøgelsen følger vi både børn, forældre og pædagoger meget tæt i en lang række praksisbeskrivelser.

Samværet mellem pædagoger og børn, især om et såkaldt fælles tredje, skaber grundlag for børnenes læring og udvikling af færdigheder.

Ligesom i Stokholms undersøgelse (2006) påpeges betydningen af anbragte børn og unges samvær med hinanden i kammeratskabsgruppen, som i høj grad bruges til at skabe.

Forskning
Forfatter
  • Ida Schwartz
Årstal
2007
Udgiver
Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Find på bibliotek.dk

Se også

Forskning;

Børneliv på døgninstitution – Socialpædagogik på tværs af børns livssammenhænge

Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet 2007
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2014

Kofoeds Skole, 28 sider 2015
Dokumentation og udviklingsarbejde;

Kofoeds Skole Årsrapport 2012

Kofoeds Skole, 29 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank