Forsorgsliv - Socialhistorisk udvikling 1945-1980
Undervisningsmateriale til professionelsbacheloruddannelserne handler om den socialhistoriske udvikling i perioden 1945-1980. Undervisningsmaterialet er baseret på forskningsprojektet "Anbragt i historien" og består hovedsageligt af personlige beretninger fra tidligere anbragte.
Indhold
Undervisningensmaterialet til professionsbacheloruddannelserne handler om den socialhistoriske udvikling i perioden 1945-1980. Rapporten giver et indblik i, hvordan tidligere anbragte oplevede det at være anbragt uden for hjemmet, i en periode hvor velfærdsstaten blev grundlagt og udbygget og hvor det især var staten og selvejende institutioner, der tog sig af anbragte børn og unge. Undervisningsmaterialet er baseret på Forskningsprojektet ”Anbragt i historien”.
Forskningsprojektet ”Anbragt i Historien” handler om livet og vilkårene for de børn og voksne der var anbragt på børnehjem, psykiatriske hospitaler, åndsvageforsorgens institutioner, arbejdsanstalter, forsorgshjem og institutioner for blinde, døve, vanføre og epileptikere. Den indsamlede viden fra projektet er blevet formidlet i rapporten ”Anbragt i Historien”, som også findes i Socialpædagogernes Vidensbank. Derudover er der, foruden denne rapport, blevet udarbejdet undervisningsmateriale til hhv.: 4.-5. klasse og 8.-9. klasse. De to andre undervisningsmaterialer, findes i Vidensbanken under titlerne:
- ”En barndom hjemmefra - Barndomsliv på børnehjem og andre hjem for anbragte børn 1945-1980” til 4.-5. klasse
- ”Anbragt uden for hjemmet i det 20. århundrede – Hverdagsliv for børn og unge anbragt uden for hjemmet 1945-1980” til 8.-9. klasse
På www.forsorgsliv.dk findes 15 længere personlige historier fra tidligere anbragte, som kan læses i tilknytning til kapitlerne i denne rapport.
”Forsorgsliv” er inddelt i fire kapitler, som handler om de forskellige forsorgsgrene:
- Børneforsorg
- Åndsvageforsorg
- Den øvrige særforsorg (blinde, døve, fysisk handicappede)
- Psykiatrien.
Hvert kapitel indledes med en introduktion til datidens socialpolitiske tænkning og det institutionelle landskab, som de tidligere anbragte mødte. Alle kapitler følger næsten samme opbygning. Kapitlerne er opdelt efter de tidligere anbragtes erindringer om:
- Institutionen
- Anbringelsen
- Hverdagsliv
- Sociale relationer
- Disciplinering og straf
- Livet efter institutionen