Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Skolegang for anbragte børn

Om undervisning af anbragte børn

Indhold

Formålet har været at udvikle viden om indholdet i skolegangen for anbragte børn og unge gennem studier af to døgninstitutioner og en heldagsskole for anbragte børn og unge. Undersøgelsen er foretaget for Ringkøbing Amt, og amtets ønske har været at udvikle viden om undervisningen og dens indhold, tilrettelæggelse og gennemførelse samt en eventuel sammenhæng mellem undervisning og socialpædagogisk indsats for anbragte børn og unge.

Konklusion

Undersøgelsens resultater påpeger et særligt forhold ved socialpædagogiske indsatser, idet der identificeres en såkaldt kompenserende forståelse af de anbragte børn og unges livsforhold, der er bagudrettet, altså finder forklaringer i børnenes tidlige livsforhold. Dette blev også påpeget ved Bryderup et al.’s tidligere undersøgelser (2001, 2002).

På de inddragede institutioner er der tale om en miljøterapeutisk indsats, men der er store indbyrdes forskelle i, hvordan dette begreb fortolkes. Undersøgelsen har et særligt interessant perspektiv, idet de anbragte børn og unge har skrevet stile, som er inddraget i den samlede analyse. Denne viser, at en meget struktureret socialpædagogik ikke medvirker til at udfolde de anbragte børns individuelle udfoldelser. Selve undervisningen er også præget af denne kompensatoriske tænkning.

Metode

Metodisk er undersøgelsen baseret på interview med personale på de inddragede institutioner samt på analyse af stile skrevet af de anbragte børn og unge.

Forskning
Forfatter
  • Inge M. Bryderup
  • Gry Andsager
Årstal
2006
Udgiver
Danmarks Pædagogiske Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Forskning;

Skolegang for anbragte børn

Danmarks Pædagogiske Universitet 2006
Forskning;

Børneliv på døgninstitution – Socialpædagogik på tværs af børns livssammenhænge

Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet 2007
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank