Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Hverdagsliv

Specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud, en undersøgelse af pædagogiske processer og samarbejdsformer

Anbragte børn og unges skolegang på interne skoler og kommuneskoler

Indhold

At sætte fokus på de pædagogiske processer og organisering af undervisning på ni anbringelsessteder

Konklusion

Resultaterne viser først og fremmest en stor variation i de måder, anbragte børn og unge går i skole på. På de inddragede døgninstitutioner modtager størstedelen af de anbragte børn og unge undervisning på intern skole. På de tre opholdssteder er der til gengæld udfærdiget undervisningsoverenskomst med kommunen, og alle de anbragte børn går på kommunens skole. To af de involverede dagbehandlingstilbud har ligeledes indgået undervisningsoverenskomst med den stedlige kommune. To af dagbehandlingstilbuddene er såkaldte skoleprojekter, mens det tredje er et skole-, fritids- og familietilbud.

Undersøgelsen viser desuden, at størstedelen af de anbragte børn og unge ikke vurderes at kunne magte et almindeligt folkeskoleforløb og ej heller at kunne opnå Folkeskolens Afgangseksamen. Størstedelen af børnene vurderes højst at kunne opnå en 5. eller 6. klasse.

Forhold som undervisningsdifferentiering og uklare og mangelfulde forhold knyttet til forvaltningens praksis vedrørende anbringelse og henvisning er også behandlet. Disse kan vanskeliggøre opfyldelsen af lovgivningens intention om integration af marginaliserede børn og unge. Folkeskolens målsætninger kan ikke indfries i forhold til anbragte børn og unge, som modtager specialundervisning.

Der påpeges desuden et kompensatorisk syn på børnenes livsforhold, der tilsyneladende ikke inddrager betydningen af at støtte børnenes kompetencer. Pædagogik og undervisning tænkes ikke sammen, således at der ikke i tilstrækkelig grad udvikles læringsmiljøer, der støtter børnenes kompetencer fremadrettet mod en såkaldt integration til en normal folkeskole.

Metode

Fra de ni anbringelsessteder blev der foretaget interview med både ledere, undervisere, pædagoger, børnenes forældre og eksterne samarbejdspartnere fra kommune/amt i relation til gennemførelse af undervisning. Undersøgelsen omfatter data fra mere end 150 mennesker.

Forskning
Forfatter
  • Inge M. Bryderup
  • et al.
Årstal
2002
Udgiver
Danmarks Pædagogiske Universitet
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Bestil Find på bibliotek.dk

Se også

Forskning;

Specialundervisning på anbringelsessteder og i dagbehandlingstilbud, en undersøgelse af pædagogiske processer og samarbejdsformer

Danmarks Pædagogiske Universitet 2002
Undersøgelser og evalueringer;

Klagesager om specialundervisning - Årsrapport 2015

Klagenævnet for Specialundervisning, 37 sider 2016
Forskning;

Børneliv på døgninstitution – Socialpædagogik på tværs af børns livssammenhænge

Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, Syddansk Universitet 2007
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank