Sundhedsfremmende pædagogik i hverdagskulturen
I denne rapport kan du læse om ”Projekt Sundhedsfremmende Pædagogik i Hverdagskulturen” og resultaterne heraf. Projektet er lavet af tre specialinstitutioner for børn og unge med handicap og forskere fra Center for Sundhedsfremmeforskning (CSUF) på Roskilde Universitet.
Indhold
Målet med projektet er at udvikle erfaringsbaseret og forskningsbaseret viden om god sundhedsfremmende pædagogisk praksis. Dette forsøges med udgangspunkt i de tre specialinstitutioners særlige pædagogiske praksisser og erfaringer med at skabe læring, trivsel og udvikling for børn med forskellige udviklingsmæssige handicap. Der er i undersøgelsen og i rapporten lagt vægt på, at det er de ansattes forståelse af og erfaring med sundhedsfremme, som skal være fokus. I indledningsfasen har de tre specialinstitutioner derfor selv udpeget områder, de ønskede at få forskningsmæssigt belyst.
-
Skolehjemmet Marjatta ønskede at få belyst, hvordan en rytmisk sammenhæng i tilværelsen kan skabes for børn og unge samt kunstneriske processer. Marjatta optager børn med forskellige slags handicap, fx børn med kromosomlidelser, Downs syndromlidelser, stofskiftelidelser. Dertil optages også børn med autistiske træk og socialt belastet baggrund. Der er i alt ca. 80 børn og unge, som bor og går i skole på Marjatta.
-
Himmelev Behandlingshjem pegede på, at de ville have udforsket Marte Meo-metoderne og stress, altså hvordan man kan skabe forenkling og stressdæmpende faktorer i det daglige arbejde. Himmelev Behandlingshjem er udgjort af en intern skole, en fritidsdel samt et hjem, hvor børnene og de unge bor. Da rapporten blev udarbejdet, var der i alt 26 børn og unge indskrevet på Himmelev Behandlingshjem. Børnene på Himmelev Behandlingshjem betragtes som børn, der let bliver stressede, både sansemæssigt i form af lyd, akustik, indretning og andre forskellige stimuli, samt når der stilles krav til dem.
-
Børnespecialskolen ved Specialcenter Sigrid Undset gav udtryk for, at de gerne ville have udforsket deres netværksmøder og forældresamarbejde. Skolen er for elever med generelle indlæringsvanskeligheder. Eleverne har flere diagnoser, fx nedsat syn eller hørelse, spasticitet, ADHD, epilepsi, forskellige syndromer som Tourettes, Downs og Williams syndrom.
I rapporten beskrives de forskellige institutioner, de tilknyttede forskningsspørgsmål, design og metode samt forskningsresultater i hvert sit afsnit. Rapporten kan både læses i sin helhed, eller du kan vælge kun at læse om forskningsprocessen og -resultaterne for den institutionstype, du er interesseret i.
Metode
Projektet og rapporten tager afsæt i et åbent begreb om sundhedsfremme fra en humanistisk-samfundsvidenskabelig tradition. Projektet er formet som et åbent eksplorativt studie for at inddrage individernes og gruppernes egne forståelser af sundhedsfremme.