TABUKA - tidligere anbragtes bud på kvalitet i anbringelsen af børn og unge
Tidligere anbragte fortæller om deres oplevelser af den gode anbringelse – her med fokus på skoleforløb
Indhold
En undersøgelse af tidligere anbragte børn og unges oplevelser af deres anbringelsesforløb. Under dette emne er de konklusioner, der er om anbragte børn og unges skolegang, i fokus.
Konklusion
Et godt skoleforløb handler især om at opleve en særlig omsorg og opmærksomhed fra læreren og støtte til at klare sig i skolen. Et skoleskift ved anbringelse kan være en stor belastning, men billedet er ikke entydigt, idet det også kan være en hjælp for barnet.
I beskrivelserne fra de tidligere anbragte fortælles også om at rumme så mange bekymringer om familien og hjemmet, at det er svært at koncentrere sig om skole og lektier.
Opsummerende for de tidligere anbragtes oplevelser er, at erfaringer med skolen er komplekse og rummer både gode forløb og forløb, hvor der fortælles om mobning, at blive overset, at børnene selv bliver dem, der mobber, og at lærerne ikke forholder sig til børnenes vanskelige hjemmeforhold.