Camp report 2013 - Lær for livet
Denne rapport omhandler Lær for Livets første Learning Camp, som fandt sted i sommeren 2013. Deltagerne var Lær for Livets første årgang af anbragte børn, og det var børnenes første camp ud af i alt tre.
Indhold
Formålet med denne rapport er at formidle Learning Camps resultater samt redegøre for campens formål, fokus og praktiske afvikling.
Campen fandt sted over 14 dage i den lille havneby Snaptun ved Horsens i Jylland, og det faglige og praktiske forløb blev gennemført af konsulentvirksomheden True North, som har omfattende erfaring med undervisning af børn og unge på camps. Børnene blev visiteret til campen af deres kommunale sagsbehandlere i anbringelseskommunen. 19 anbragte børn mellem 10 og 13 år deltog på campen.
Målet med Learning Camp var at udfylde børnenes faglige huller i læsning, matematik og dansk gennem undervisning målrettet den enkeltes behov og personlige læringsstil. Learning Camp skulle desuden bidrage til, at børnene fik succesoplevelser, som kunne skabe afsæt for drømme og lyst til læring. Campen var centreret om et målrettet uddannelsesprogram med fokus på det enkelte barn.
Programmet kombinerede differentieret undervisning og fokus på styrkebaseret læring med børnenes personlige og sociale kompetencer. Mere specifikt blev der arbejdet med fire delmål:
- Barnet skulle have et fagligt løft i læsning, dansk og matematik
- Barnet skulle have styrket sit "mindset" gennem styrkelse af sine personlige og sociale kompetencer
- Barnet skulle have strategier til at styrke sin egen læring, som kan anvendes i nye og ukendte læringssituationer
- Barnet skulle have lukket nogle af sine faglige "huller" i dansk, matematik og læsning
Konklusion
Rapporten konkluderer, at Learning Camp var en succes. Campen fokuserede på tre fag; matematik, dansk og læsning. Børnene opnåede positive faglige resultater i disse fag, idet de som gruppe bevægede sig fra at ligge under landsgennemsnittet i alle tre fag til efter 14 dages undervisning at ligge over. Disse fremskridt for gruppen og for det enkelte barn er efter Lær for Livets opfattelse betinget af to forhold:
- For det første var den daglige undervisning på Learning Camp målrettet den enkelte elev. Ved campens start besvarede alle børn fagprøver i dansk, matematik og læsning. Disse havde til hensigt at afdække børnenes faglige niveau samt evt. faglige huller. Derudover besvarede børnene en læsestilsundersøgelse, som identificerede børnenes primære læringskanaler. På den baggrund blev undervisningen tilrettelagt efter børnenes individuelle interesser.
- For det andet formåede Learning Camp gennem daglig undervisning i sociale og personlige kompetencer at åbne op for børnenes lyst til læring ved at skabe et tillidsfuldt, trygt læringsmiljø. I dette miljø blev børnene gjort bevidste om vigtigheden af blandt andet sociale relationer og evnen til at overkomme indre konflikter og til at løse eksterne konflikter. Ikke mindst blev de udstyret med en række værktøjer til at styrke deres eget selvbillede som handlende individer, som er i stand til at påvirke egen læring.