Forebyggelse som alternativ til anbringelse af børn og unge
Det er helt afgørende, at børn og unge får en tryg og stabil opvækst. Desværre findes der børn i Danmark, som er udsat for omsorgssvigt og som ikke kommer til at klare sig godt senere i livet, hvis de ikke får hjælp i tide. Derfor er det forebyggende arbejde og den tidlige indsats for børn og unge og deres familier centralt.
Indhold
Denne rapport er skabt på baggrund af et Dialogprojekt, som Socialstyrelsen, i samarbejde med SFI, COWI og ti af landets kommuner, igangsatte i 2009. Dialogprojektet havde til formål at undersøge, hvilke forebyggende foranstaltninger, der blev arbejdet med, og hvilken effekt disse metoder og foranstaltningstyper har for socialt udsatte børn og unge og deres familier. Dialogprojektet har således gennem fire år opbygget en bred viden om forskning og praksis omkring forebyggende foranstaltninger – en viden, der skal medvirke til at gøre alle landets kommuner bedre i stand til at iværksætte den støtte og hjælp, som socialt udsatte børn og unge har behov for.
I dette inspirationskatalog præsenteres essensen af de erfaringer og den læring og viden, som Dialoggruppeprojektet har tilvejebragt. Denne læring og viden præsenteres for hver af de fem aldersgrupper: 0-4 år, 5-9 år, 10-13 år, 14-17 år og 18-21 år. Inspirationskataloget præsenterer dog kun Dialogprojektets mere overordnede resultater, men det er muligt at dykke mere ned i beskrivelsen af detaljerne i det forebyggende arbejde for de enkelte målgrupper i de seks delrapporter og den afsluttende samlende rapport. Rapporterne kan hentes i elektronisk format på www.forebyggelseboernogunge.dk.
Konklusion
Inspirationskataloget viser, at fokus på relationsdannelse, støtte til at indgå i fællesskaber og styrkelse af de sociale kompetencer hos barnet har stor betydning for det forebyggende arbejde uanset, hvilken målgruppe der er tale om. Ligeledes er styrkelsen af barnets skolemæssige kompetencer og faglige færdigheder helt centralt i den forebyggende indsats. Vellykket skolegang er en yderst vigtig beskyttelsesfaktor for udsatte børn og unge, og der er en klar sammenhæng mellem evnen til med succes at gennemføre et uddannelsesforløb og evnen til at bryde den negative sociale arv.