Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge – indsats og effekt : HPA projektet. En sammenfatning
Udvikling af den socialpædagogiske indsats på døgninstitutionsområdet med fokus på skolegang, venskaber og hjemlighed
Indhold
Dette forskningsprojekt har over en treårig periode omfattet pædagogisk udvikling og forskning i pædagogisk arbejde inden for både dag- og døgninstitutionsområdet. I herværende sammenhæng er det arbejdet med og resultaterne af de pædagogiske indsatser knyttet til døgninstitutionsområdet, der skal præsenteres.
I undersøgelsen er der fokus på tre særlige områder af anbragte børn og unges livsforhold på døgninstitution:
- samarbejdet mellem døgninstitution og skole
- støtte til at danne venskaber inden og uden for institutionen
- hjemlighed og dagligdagen på institutionen
Konklusion
Fra socialpædagogernes side har der været en skærpet opmærksomhed på f.eks. betydningen af anbragte børns skolegang. Her er der eksempler på, at pædagogerne fra døgninstitutionerne besøger skoleklasser, hvor ”deres” børn går, for at fortælle om, hvad en døgninstitution er. På den måde medvirker de aktivt til, at myter og misforståelser om børns liv på døgninstitution kan udfordres.
I forhold til begrebet venskab bruges der tid på at støtte institutionens børn i at indgå i de lokale klubber og foreninger, hvor nye venskaber kan opstå for børnene, og der er et fokus på at udvikle hjemlighed og dagligdag på døgninstitutionen. Det betyder blandt andet, at børnene gerne må spise morgenmad i deres nattøj, og at forældre gerne må komme på uaftalte besøg.
Metode
Datamaterialet fra denne del af projektet omfatter såkaldte baselinebeskrivelser af de involverede institutioner, med henblik på at indfange institutionernes såkaldte udviklingsparathed, foretaget i 2006 og efterfølgende i 2007, med fokus på skole, venskaber og hjemlighed.
Der har været foretaget observationer af personalemøder og medarbejderdage og afslutningsvis en opsamlende interviewrunde med forstandere, ledere og medarbejdere fra de involverede institutioner, hvor det særligt blev udforsket, hvilke dele der vurderedes at være lykkedes i relation til udviklingsforløbene i de enkle døgninstitutioner.