Leg og fællesskaber på døgninstitution
Børn skal ses som kompetente - ikke som "tidligt skadede", "forstyrrede" eller "forkerte". Mød dem med tiltro til, at det de gør, er meningsfuldt og styrk fællesskabet mellem børn på døgninstitutionerne. Sådan lyder anbefalingen fra forfatteren til denne bog.
Indhold
I en tid, hvor døgninstitutioner nærmest dæmoniseres og lukkes, er der anderledes positive toner at hente i denne undersøgelse af de muligheder og potentialer, døgninstitutionerne rummer for det anbragte barn.
Forfatteren, der er psykolog og arbejder på et PPR, har arbejdserfaring fra døgninstitutionsverdenen, og hun har ønsket at nuancere debatten om området, så det ikke altid ender med et for eller imod døgninstitutioner. Hun efterlyser en diskussion af de faglige behandlingsstrategier og taler for en ny forståelse af de anbragte børn, af det socialt udviklende samvær, som fx legen mellem børnene på døgninstitutionerne udgør, og af de professionelles rolle i en bredere socialitetsforståelse. Hun efterlyser envidere et mere ressourceorienteret udviklingssyn - ikke i stedet for, men byggende oven på det relationsarbejde, der allerede foregår. Bogen rummer både teori og praksiseksempler og ideer til, hvordan man kan bruge legen og børnefællesskaberne som afsæt.