Mellem omsorg og metode. Tværfaglige studier af institutionsliv
Institutionaliseret hjemlighed
Indhold
Antologi, der rummer beskrivelser fra et tværfagligt forskningsprogram. Antologien rummer en række beskrivelser af de forskellige undersøgelsers fokus, der både spænder over udforskninger af selve døgninstitutionen, socialpædagogers forståelser og metoder i arbejdet, såvel som inddragelse af begreber som hjemlighed, etnicitet og forældre- og børneperspektiver på hverdagslivet på døgninstitution. I nærværende sammenhæng er der fokus på Højlunds bidrag til antologien.
Konklusion
Begrebet hjemlighed indkredses som en pædagogisk strategi, der i denne sammenhæng viser hen til en såkaldt idylliseret og diffus forestilling om det ”det normale danske hjem”.
Formålet med denne konstruktion af hjemlighed i døgninstitutionsverdenen knytter an til at sikre børnene en følelse af at høre til og føle sig hjemme. Her indfanges endvidere, at begrebet hjemlighed kan anskues som en særlig institutionaliseret form for hjemlighed, befolket af professionelle pædagoger og anbragte børn, som ikke bor hjemme hos dem selv, altså en form for pædagogisk metode, eller pædagogisk strategi som Højlund betegner det.
Metode
Højlunds undersøgelse omfatter fem miniinstitutioner, hvor der er foretaget observationer og interview med personale og børn.