Projekt Pædagogisk Massage
Omsorg og lindring gennem massage
Indhold
Man har med Projekt Pædagogisk Massage ønsket at tilbyde unge med svære psykiatriske lidelser et supplement til den øvrige behandling med henblik på at:
• Give den unge omsorg, tryghed, ro og lindring fra svære symptomer
• Reducere psykisk og fysisk anspændthed/spænding
• Formindske brugen af beroligende medicin
• Styrke den unges selvværd gennem oplevelse og bevidstgørelse om sin værdi i sig selv
• Skabe grundlag for velvære, trivsel og mulighed for overskud til positiv udvikling og læring
• Give den unge mulighed for at opleve et tillidsfuldt og fortroligt samspil med en anden, og hermed mulighed for at arbejde med sociale relationer
Hovedformålet med evalueringen af projektet kan sammenfattes i følgende:
• Systematisk at indsamle dokumentation for i hvilket omfang og på hvilke områder de, der deltager i projektet, har fået et positivt udbytte af pædagogisk massage
• At afdække om pædagogisk massage er medvirkende til at lindre de unges belastende psykiske symptomer, herunder reducere psykiske og fysiske spændinger
Konklusion
Overordnet kan det konkluderes, at alle medvirkende unge har fået et positivt udbytte af at deltage i pædagogisk massage.
Alle unge oplever, at pædagogisk massage reducerer fysiske spændinger. For mange unge giver massagen et større fysisk velvære, mere energi og større overskud til at håndtere udfordringer i dagligdagen. Dette påvirker også deres generelle trivsel. Flere lægger stor vægt på, at massagen udgør et tiltrængt frirum fra de svære og ofte meget belastende psykiske symptomer. De fremhæver desuden, at massageforløbene opleves som trygge, og de har tillid til den pædagogiske massør.
Massagen vurderes af flere unge at være medvirkende til at lindre belastende psykiske symptomer og nogle unge vurderer, at massagen i varierende omfang har været med til at reducere belastende psykiske symptomer. Massagens virkning i forhold til reduktion af belastende psykiske symptomer skal dog tolkes med varsomhed, og det er svært at fastslå en direkte virkning mellem massagen og en oplevelse af reduktion.
Metode
Der deltog i alt 11 unge i projektet. De unge er blevet visiteret fra to afdelinger på Holmstrupgård, Brabrand, der modtager normalbegavede unge med psykiatriske lidelser.
Pædagogisk massage er et pædagogisk redskab, hvor der arbejdes med følesansning, kropsbevidsthed og styrkelse af den unges selvopfattelse. Pædagogisk massage er baseret på et samspil mellem giver og modtager, hvor begge parter påvirker og bidrager til forløbet.
Metoden bygger på en forståelse af mennesket, hvor krop og psyke er tæt forbundne, og hvor begge dele bærer på erindringer om tidligere oplevelser og følelser af både positiv og negativ art.
Fysiske og psykiske belastninger sætter sig som spændingstilstande i kroppen. Massagen virker ved, at den energi, der ellers var bundet til disse, nedtones eller frigøres. Dette kan åbne op for en dybere erkendelse og forståelse af sig selv.
Evalueringen bygger dels på et stort dokumentationsmateriale indsamlet gennem hele projektperioden, samt en systematisk gennemgang af fire ungeforløb ved projektets afslutning.