Socialpædagogik i Grønland
Denne antologi indeholder ti artikler, der giver et indblik i den socialpædagogiske indsats for anbragte børn og unge i Grønland.
Indhold
Antologien har til formål at give information om socialpædagogik og socialpædagoguddannelsen i Grønland samt at inspirere til udvikling af den socialpædagogiske praksis i dag- og døgninstitutionerne. Bogens målgruppe er de sociale myndigheder, sociale uddannelser, ansatte i dag- og døgninstitutioner samt andre læsere, som har interesse for socialt- og socialpædagogisk arbejde i Grønland. Antologiens artikler er skrevet af undervisere på seminariet Perorsaanermik Ilinniarfik/Socialpædagogisk Seminarium, en ph.d.-studerende med tilknytning til seminariet og af forskningsdirektøren ved VIA University College i Aarhus. Den indeholder følgende kapitler:
- Uddannelsestraditioner inden for socialpædagogik i historisk perspektiv. Af Kåre Halvorsen
- Socialpædagogisk indsats i døgninstitutioner med anbragte børn og unge i Grønland. Af Martin Hoffmann
- WorkingLab. Greenland, et koncept i socialpædagogisk arbejde. Af Karo Thomsen Fleischer
- Det gode børneliv i Grønland. Af Benny Jensen
- Mobning - en socialpædagogisk udfordring. Af Lisbeth Nielsen
- Forfædrenes land som pædagogisk ressource. Af Suna Christensen
- Pædagogiske steder - ro og hjemlighed. Af Brita Foged
- Om evaluering af det socialpædagogiske arbejde i Grønland. Af René Bæk Pedersen
- Effektiv Pædagogik og 'Tunngaviit 7' i de socialpædagogiske uddannelser på PI/SPS. Af Mia Tiedtke
- Pædagogik og opdragelse mellem fortid og fremtid. Af Søren Gytz Olesen