Socialpædagogisk metodeudvikling – forskningsevaluering af et fotoprojekt på Projekt- og Døgninstitutionen Hjulmagerstien
Socialpædagogisk arbejde med fokus på ressourcer og kompetencer
Indhold
En evaluering af et socialpædagogisk metodeudviklingsprojekt på Projekt- og Døgninstitutionen Hjulmagerstien, hvor ledelse og personale gennem en toårig projektperiode har anvendt fotos som et redskab i det socialpædagogiske arbejde med de unge.
Det bagvedliggende formål med projektet har været at synliggøre de unges ressourcer og kompetencer, frem for en ofte alt for snæver mangel- og problemfokusering på de unge.
Der er således tale om et socialpædagogisk udviklingsprojekt, der indeholder både et fokus på medarbejdernes udvikling i deres socialpædagogiske arbejde og på at udvikle de unges kompetencer.
Konklusion
Medarbejderne vurderer, at fotoprojektet har givet dem et redskab til dybere indsigt i de unges forhold, særligt en indsigt i de unges følelser, idet fotoprojektet har åbnet for en dialog mellem medarbejdere og unge, om de unges billeder.
Det viser sig også, at de unge selv oplever, at deres kommunikative formåen udvikles gennem fotoarbejdet, idet deres evne til at fortælle om sig selv og tale med andre styrkes. Billederne medvirker ligeledes til at fortælle og synliggøre de unges sociale og familiemæssige netværk – eller mangel på samme.
Metode
Metodisk består forskningsevalueringen i en kvalitativ interviewundersøgelse med medarbejdere og unge på Projekt- og Døgninstitutionen Hjulmagerstien. Endvidere inddrages i datamaterialet også de løbende dialoger med institutionens medarbejdere, såvel som Projekt- og Døgninstitutionen Hjulmagerstiens interne erfaringsopsamling på deres toårige fotoprojekt.
Den eksterne evaluering har haft fokus på både medarbejderne og de unges oplevelser og erfaringer i arbejdet med foto, dvs. at den har haft fokus på at indfange arbejdet med foto som en metode i socialpædagogisk arbejde, på medarbejdernes udvikling af kvalifikationer, såvel som på de unges udvikling.