Tæt på relationen. Betydningsdannelse i pædagogisk arbejde
At handle professionelt
Indhold
Otte praksisportrætter af forskellige typer socialpædagogisk arbejde. Bogen rummer et selvstændigt kapitel om socialpædagogisk arbejde med børn på behandlingshjem, og derfor er den registreret i den sjette videnstype.
Konklusion
Med udgangspunkt i en konkret situation samles der op på nogle centrale begreber, der omfatter at skabe ro og tryghed for de anbragte børn og en bevidsthed om at være professionel og handle professionelt – også i svære her og nu-situationer, hvor der er konflikter.
Tryghed og ro handler om, at børnene skal kunne føle sig trygge og vide, at de kan regne med de voksne. Det at handle og være professionel handler om at være et skridt foran, og at kende børnene så godt, at man kan håndtere de problemstillinger og konflikter, der opstår. Hertil hører også at vise børnene, at man som voksen kan håndtere alle situationer og ikke udviser svaghed.
Fælles for pædagogerne på tværs af de forskellige typer af arbejde er, at det er brugernes/børnenes/de unges behov, der afstikker den pædagogiske kurs. Dette bevirker blandt andet, at det i høj grad er den enkelte pædagog, der lægger retningslinjerne for det pædagogiske arbejde, hvilket ofte ikke står i sammenhæng med institutionernes samfundsmæssige funktioner.