Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Anbringelser: Socialpædagogiske indsatser

Undskyld, må jeg lige få en at snakke med, tak!

Undersøgelse af støttepersonens betydning for forældre, børn og samarbejdet med systemet

Indhold

PS Foreningen af Professionelle Støttepersoner har med dette projekt fordybet sig i, hvilken betydning det får for anbringelsen som helhed, at forældrene bliver støttet professionelt.

Hvordan føler forældrene sig styrket til at være forældre og til mødet med systemet, når de har en støtteperson, som lytter, giver modspil og er der for deres skyld?

Forældrene er grundstenen i undersøgelsen. Derfor er de blevet inddraget i, hvordan undersøgelsen er blevet udformet. Udgangspunktet er forældrenes erfaringer fra daglig praksis med at have støtteperson og Socialministeriets vejledning om støttepersonopgaverne. Derudover er der også blevet foretaget interview med sagsbehandlere og børn, hvis forældre har haft tilknyttet en støtteperson.

Brugerfortællinger er en væsentlig del af denne undersøgelse, hvorfor produktet både er registreret som undersøgelser og brugerfortællinger.

Konklusion

Forældrene oplever et stort personligt udbytte af at have en støtteperson til rådighed. En, der har tid til at lytte og spørge uddybende samt give modspil, således at forældrene kan skabe sig større klarhed over egne følelser, tanker og handlinger. 

Forældrene fortæller, at det er af afgørende betydning, at de selv sætter rammen for brug af støttepersonen. Det er ligeledes afgørende, at støttepersonen er uvildig i forhold til kommunen, har tavshedspligt, har en stor viden om forældres rettigheder, deres forældreskab, personlig udvikling og børns behov.

Forældrene værdsætter at kunne møde forberedt til møderne med systemet. De slapper mere af og bliver mere konstruktive, når støttepersonen er med. Det er godt med ekstra ører og øjne, så de bagefter kan drøfte, hvad der er blevet talt om.

De to unge, der er interviewet, fortæller, at det har stor betydning for dem, at deres mødre har en støtteperson. Forælderen er blevet gladere og rarere at være sammen med.

Metode

Undersøgelsen er gennemført som kvalitative interviews med forældre, unge anbragte og sagsbehandlere. Der lægges i undersøgelsen særlig vægt på forældrenes oplevelse.

Undersøgelsen er ikke repræsentativ, men viser, hvilken betydning støttepersonen har for en mindre gruppe forældre til anbragte børn, to unge og to sagsbehandlere.

Projektet er et delprojekt under Socialministeriets KABU-projekt (Kvalitet i Anbringelsesarbejdet med Børn og Unge) og er finansieret af midler herfra.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Birte Skov Henriksen
  • et al.
Årstal
2004
Udgiver
Socialministeriets KABU-projekt, 56 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Undersøgelser og evalueringer;

Undskyld, må jeg lige få en at snakke med, tak!

Socialministeriets KABU-projekt, 56 sider 2004
Lærebøger og værktøjer;

Etisk håndtering af beboermidler - og udvikling af beboernes handlekompetence i forhold til økonomi

Social- og Integrationsministeriet, 49 sider 2012
Undersøgelser og evalueringer;

VIDA-forskningsrapport 3: Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud - modelprogram. Forældreinddragelse

VIDA-projektet, Aarhus Universitet, 89 sider 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank