Overgange – hjemgivelse og efterværn ved anbringelsens ophør
Når det anbragte barn kommer hjem
Indhold
Vidensopsamling og erfaringer på hjemgivelses- og efterværns-området.
Konklusion
Projektet belyser, at flere af forældrene er bevidste om, at hjemgivelse er en proces, det er nødvendigt at få støtte til. Atter andre forældre var ikke helt klar på, hvilke krav der egentligt var til forældrene i forbindelse med, at barnet nu kom hjem igen. Nogle har oplevet en god støtte i den forbindelse, mens atter andre fortæller, hvordan de har insisteret over for sagsbehandleren på at få hjælp til hjemgivelse af deres barn.
Sammenfattende er det vigtigt at være opmærksom på tre væsentlige områder ved hjemgivelse af barnet/den unge:
- Miljøskifte. Barnet skifter faktisk miljø fra et anbringelsessted med et sæt normer og værdier, til familien som har andre rytmer, normer og værdier.
- En inkluderende praksis. Handler om at støtte barnet til at blive en del af sit kommende nærmiljø med familie, skole og fritid.
- Lokalisering. Handler om betydningen af, at de organisatoriske strukturer fungerer ved barnets hjemgivelse – at der iværksættes indsatser, der støtter hjemgivelsen, og at der er samarbejde mellem de involverede parter.
Metode
Temahæfte, bl.a. baseret på kvalitative interview med forældre til anbragte børn, bl.a. om deres oplevelser i forbindelse med hjemgivelse af deres børn efter et anbringelsesforløb.