Fokus på – anbragte børn og unge med anden etnisk baggrund end dansk
Når børn og unge med indvandrerbaggrund eller flygtningebaggrund anbringes
Indhold
Særlige problematikker i forhold til anbragte børn og unge med anden etnisk baggrund end dansk beskrives. Hannemanns undersøgelse har et særskilt afsnit om uledsagede flygtningebørn, idet denne gruppe børn og unge herhjemme er repræsenteret i alle typer af anbringelsessteder. Der er tale om en meget udsat og sårbar gruppe af anbragte børn og unge.
Konklusion
For pigernes vedkommende beskrives det, at det er pigerne selv, der ikke vil være hjemme grundet problemer med familien. Pigerne tager oftere pubertetsopgøret med deres forældre senere end etnisk danske piger. Den tydeligste årsag til anbringelse angives at være et dilemma for pigerne mellem forældres opdragelsesnormer og danske normer og værdier. Dog kan konsekvenserne af anbringelse for piger med anden etnisk baggrund tilsyneladende være meget omfattende, fordi de er i stor risiko for at miste kontakt med familien.
For drengenes vedkommende vurderer fagfolk i undersøgelsen, at der er tale om drenge, som kommer fra meget dårligt fungerende og socialt belastede familier, der ikke længere magter den unge. Drenge bliver ofte anbragt omkring puberteten og har adfærdsmæssige problemer, misbrug, kriminalitet, skoleproblemer og problemer med familien. Årsagen til problemerne er ifølge de professionelle en kombination af en lang række faktorer, der både handler om forældrenes sociale belastning og mislykkede integration i det danske samfund, såvel som drengenes dårlige erfaringer med skole og arbejdsmarked og det deraf manglende perspektiv på fremtidsmuligheder.
Metode
Undersøgelsen er baseret på interview med amterne, ledere, pædagogiske konsulenter og socialrådgivere fra praksisfeltet, samt et såkaldt inspirationsforum og en faglig dialoggruppe.