Barn og unge med funksjonsnedsettelser
Aktivitet og deltagelse er vigtigt i alle børns liv. For børn og unge med funktionsnedsættelse er aktivitet og deltagelse i fællesskab med andre også vigtige virkemidler i habilitering og rehabilitering.
Indhold
Denne bog præsenterer centrale perspektiver på børn og unge med funktionsnedsættelses deltagelse i fællesskaber på tværs af fagomårder. Det er gennem deltagelse i ulige sociale fællesskaber, at børn og unge lærer kropslige og sociale færdigheder, hvor relationer skabes og identitet udvikles. Bogen indeholder kapitler om fritidens betydning, tilpasset fysisk aktivitet i ulige kontekster og skolens opfølgning. Forfatterne drøfter også begrebet samskabelse, som lægger vægt på medvirkning og tværgående netværk, og som kan løse udfordringer i (re)habiliteringsfeltet knyttet til ligeværdige muligheder for aktivitet og deltagelse.
Et tværgående blik er vigtigt for alle faggrupper som bidrager i dette felt, som pædagoger, fysio- og ergoterapeuter, socialrådgivere, social- og sundhedshjælpere, sygeplejersker og studenter indenfor disse fagområder.
Bogen er udarbejdet i et samarbejde mellem Beitostølen Helsesportsenter, Valnesfjord Helsesportssenter og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelse.