Børn med epilepsi
I temaet ”Børn med epilepsi”, som er en del af Socialstyrelsens vidensportal om handicap, finder du aktuel viden om emnet. Du kan bl.a. finde artikler om tre forskellige indsatser til børn med epilepsi samt baggrundsviden om epilepsiområdet.
Indhold
Dette tema omhandler børn i alderen 0-18 år, som har en epilepsidiagnose. Temaet har til formålet at belyse dels den kompleksitet, som ofte følger med en epilepsidiagnose, dels de ofte vidtrækkende konsekvenser, en sådan diagnose kan have for både barnet og dets forældre.
Epilepsien kan have indflydelse på mange områder af barnets liv, såsom livskvalitet, familiens trivsel, mental sundhed, indlæring med mere. Temaet stiller skarpt på indsatser, som målrettes nogle af disse sociale konsekvenser, fremfor at fokusere på behandling af epileptiske anfald. Men sociale indsatser til børn med epilepsi er et relativt nyt praksis- og forskningsområde og de indsatser, som temaet beskriver, er endnu ikke afprøvet i Danmark.
Temaet er opdelt i to kategorier: Indsatser og Baggrundsviden.
Under kategorien Indsatser finder du følgende artikler:
- Thinking about Epilepsy – et uddannelsesprogram til børn på 5. klassetrin. I denne artikel kan du læse om et undervisningsprogram om epilepsi, udviklet af canadiske forskere. Programmet sigter mod at højne kendskabet til epilepsi blandt børn i 5. klasse, for på den måde at undgå stigmatisering af – og lavt selvværd hos børn med epilepsidiagnose.
- Kognitiv Adfærdsterapi (CBT) – også et værktøj på epilepsiområdet. Hér kan du læse om, hvad CBT er, samt CBTs potentiale som indsats på epilepsiområdet. Artiklen beskriver herudover tre CBT indsatser til børn og unge med epilepsi.
- FAMOSES – et psykoedukativt familietræningsprogram til børn med epilepsi og deres forældre. Artiklen beskriver et familietræningsprogram, som udbydes i Tyskland til børn i alderen 8-13 år og deres forældre. Programmet fokuserer på samspillet mellem barnets og forældrenes mestring og trivsel.
Under kategorien Baggrundsviden finder du:
- Definition. Artiklen indeholder en sundhedsfaglig definition af epilepsi, samt en beskrivelse af årsager til epilepsi og anfaldstyper.
- Målgruppen. Denne artikel giver en uddybet beskrivelse af en målgruppe, som er præget af stor diversitet. Du kan bl.a. læse om de sameksisterende sygdomme og lidelser, der kan forekomme ved epilepsi, om indlæringsvanskeligheder og dødelighed.
- Omfang. Hér kan du læse om omfanget og udviklingen af epilepsi i Danmark.
- Aktører – ansvar og roller. Denne artikel omhandler de forskellige områder, som børn med epilepsi kan have behov for, at få ydelser fra og som deres forældre oplever at skulle manøvrere inden for. Indsatser for børn med epilepsi kan foregår på både sundheds-, social- og undervisningsområdet.
- Familien. I denne artikel kan du læse om de mange forskellige følelsesmæssige og praktiske problemer, som epilepsi kan medføre i familien, herunder for søskende. Artikel fokuserer på den øgede forekomst af angst, stress og depression i familien.
- Stigma. Artiklen belyser den stigmatisering, som børn med epilepsi kan opleve og hvordan dette kan påvirke barnets livskvalitet. Artiklen understreger at øget viden i omgivelserne og forældrenes mestringsevne spiller en afgørende rolle for barnets egen oplevelse af at have epilepsi.
- Livskvalitet. Denne artikel fokuserer på børn med epilepsis livskvalitet og tro på sig selv. Den belyser nogle af de forhold, som har indflydelse på målgruppens livskvalitet, som ofte er dårligere sammenlignet med raske børn og børn med anden kronisk sygdom. Ligeledes peger artiklen på indsatsområder, der kan forbedre livskvaliteten for målgruppen.
- Litteratur. Hér finder du en samlet litteraturliste fremkommet af en litteratursøgning om temaet epilepsi.