De var jo ligesom os
Denne publikation handler om at ændre holdninger og fordomme om mennesker med handicap.
Indhold
I denne publikation kan du læse om et pilotprojekt, som har udviklet og afprøvet metoder til at skabe holdningsændringer til mennesker med handicap blandt folkeskoleelever uden handicap. Tidligere undersøgelser viser, at der ofte er frygt for og forlegenhed forbundet med at tage kontakt til en person med handicap. Det kan lede til manglende viden om og stigmatisering af personer med handicap. Projekter og tiltag, hvor samvær er i fokus vil styrke og fremme positive holdninger og mindske berøringsangst på dette område.
Det betyder blandt andet, at pilotprojektet vil:
- Fokusere på folkeskoleelever i 8.-9. klasse.
- Skabe et personligt møde med unge med og uden handicap i skolen.
- Forsøge at skabe en gensidighed i mødet ved, at de unge med og uden handicap kan relatere til hinanden.
- Forsøge at skabe akavethed og berøringsangst, som kan føre til øget refleksion og holdningsændringer. Undersøge, hvad der kan flytte elevernes holdninger til handicap.
Formålet med rapporten er at beskrive arbejdet med disse workshops på ti folkeskoler i Danmark og vurdere, hvorvidt det er lykkedes at skabe en holdningsændring. Derudover er det hensigten, at denne rapport skal videregive erfaringer, så andre projekter kan gøre brug af metoderne.
Konklusion
Rapporten vurderer, at der er stor potentiale for holdningsændringer blandt folkeskoleelever. Der er særligt to metoder, som ligger til grund for nedbrydningen af holdninger og fordomme. Det personlige møde mellem eleverne og en person med handicap og de inddragende metoder i workshoppen, som har sat fokus på at få eleverne akive igennem spil.
Rapportens overordnede anbefalinger omhandler:
- Holdningsbearbejdningen starter i refleksionen
- Refleksion i et fordømmelsesfrit rum
- Det personlige møde rykker mest
- Gensighed og ligeværdighed i mødet
- Inddragelse
Metode
Denne evaluerende rapport tager udgangspunkt i pilotprojektet samt gruppeinterview med 20 elever fordelt på fem klasser 1-3 uger efter workshoppen.
Derudover bygger evalueringen på 202 evalueringsskemaer, som eleverne har udfyldt umiddelbart efter workshoppen. Dertil har de frivillige unge med handicap deltaget i supervisionsmøde, evalueringsmøder samt skrevet logbog om forløbet, der alt sammen tages højde for i evalueringen.