Døvfødte børn og deres livsbetingelser
I denne rapport kan du læse om levevilkår og trivsel blandt døve og stærkt hørehæmmede børn.
Indhold
Formålet med denne undersøgelse er at give et bredt billede af levevilkår og muligheder for samfundsdeltagelse for børn, som er født døve eller med svært høretab, og som er vokset op, siden behandling med CI - Cochlear Implant er blevet almindeligt. Denne behandling giver børnene en mulighed for at lære at lytte og tale, som de ikke havde før.
Undersøgelsen handler ikke om behandlingsresultater, men derimod om den tilværelse, som børn med omfattende høretab og deres familier har i dag. Undersøgelsen handler om børn med omfattende høretab, men uden andre mere indgribende handicap. En tredjedel af børnene har dog tillægshandicap.
Undersøgelsen er igangsat, da det er en dansk målsætning i handicappolitikken, at der skal være lige vilkår for alle, uanset eventuelle funktionsnedsættelser. Derfor har formålet været at undersøge, hvilke indsatser som er nødvendige, hvis dette skal opnås. Undersøgelsen viser, at selvom CI-behandling er en effektiv behandlingsform, er hørehandicap stadig et problem i Danmark.
Konklusion
- Størstedelen af børnene har modtaget CI-behandling. En mindre del er dog ikke blevet tilbudt denne behandlingsform, da høreapparat har været nok. Der er 3 % i undersøgelsen, som ikke har modtaget CI-behandling, fordi barnets forældre har fravalgt dette behandlingstilbud.
- Stort antal døvfødte børn får lært at lytte og tale.
- Selvom CI-behandling har formået at skabe gode vilkår for at lære dansk, læse og lytte, er det stadigt vanskeligt for døvfødte børn at være med i de mest intensive kommunikationer. Dette resulterer i, at mange af de døvfødte børn bliver isoleret i forhold til deres kammerater, og de har vanskeligt ved at finde kræfter til andet end skolen.
- Døvfødte børn begynder senere at ryge og drikke end den øvrige befolkning. Dette kan være et tegn på, at de tager deres liv mere alvorligt, men det kan også indikere, at børnene er ekskluderet fra det jævnaldrende miljø.
Metode
Rapporten bygger på en undersøgelse, som er baseret på en sammenkobling af spørgeskemadata til forældre, større børn og registerudtræk samt kvalitative interview. Disse data er sammenholdt med SFI’s børneforløbsundersøgelse for at sammenligne med børn generelt.