Dynamisk assessment som psykologisk-pædagogisk redskab - En introduktion til Reuven Feuersteins teori og metode
Kan man hæve niveauet markant for et barn med svære indlæringsvanskeligheder? Hvordan målretter man en indsats? Hvordan skaber man varige forandringer for børn med kognitive handicap? Det er spørgsmål som disse, der tages op i denne bog.
Indhold
Du kan i denne bog læse om dynamisk assessment, og bogen præsenterer hermed en alternativ og supplerende tilgang til traditionel psykometrisk testning og udredning. Ud over en generel introduktion til begrebet dynamisk assessment indeholder bogen også en præsentation af den israelske professor Reuven Feuersteins særligt udviklede metode ’Learning Propensity Assessment Device (LPAD)’.
Under assessment med LPAD søges specifik viden om barnets blokeringer og kognitive underbalance og hvordan disse overkommes. I arbejdet med LPAD lægges kimen til kognitive forandringer allerede under selve testningen. Feuerstein beskriver alle mennesker som grundlæggende kognitivt formbare.
Dynamisk assessment er velkendt som psykologisk-pædagogisk begreb og som udredningsmetode i en række lande, herunder USA, Tyskland, Holland og Israel. Bogen indeholder desuden bidrag af en af Europas førende ’Feuerstein-specialister’, den belgiske professor Joseph Lebeer samt bidrag af Lars Røgilds, Louise Bøttcher og Grethe Damon, der sætter Feuersteins tænkning i relation til børn med handicap i en dansk kontekst.