Dysleksi - En fælles nordisk udfordring
Hvordan finder vi de elever, som har eller er i risiko for at udvikle alvorlige læsevanskeligheder? Og når vi har fundet dem, hvad skal vi så gøre? Kan de “helbredes”, eller er det et livslangt handicap? Skal vi skelne mellem elever med dysleksi og elever med andre læsevanskeligheder?
Indhold
I denne antologi giver forskellige nordiske forskere deres bud på disse spørgsmål. Tilsammen skaber artiklerne en bred forståelsesramme for både elevernes og lærernes udfordringer. Antologien indeholder nedenstående artikler og emneområder:
- ”Den helt entydige ordblindetest - ordblindhed i teori og praksis” af Carsten Elbro. I denne artikel er der fokus på afgrænsningen af ordblindhed. Den drejer sig om, hvad ordblindhed er, og hvordan man kan bruge betegnelsen i praksis.
- ”Kvalitetssikring af specialpædagogisk arbejde i et skoleudviklingsperspektiv” af Jørgen Frost. Her kan du læse om den måde, som ikke kun den enkelte skole, men hele skolesystemet, er skruet sammen på. Hvordan kan vi tilrettelægge det specialpædagogiske arbejde i skolerne på en anden måde, så det i højere grad sikres, at elever med dysleksi med udbytte undervises inden for den almindelige klasses rammer?
- ”Utvikling av dysleksi - illustrert ved det longitudinelle Bergens-prosjektet ’Ut med språket!’” af Turid Helland. Denne artikel drejer sig om en longitudinel undersøgelse, som fulgte nogle norske børn, fra de var fem til de var 12 år. Ved at sammenholde børnenes læseresultater som 12-årige med undersøgelser fra børnene som 6-årige kan der peges på en række faktorer, som kan hjælpe til tidlig identifikation af vanskelighederne. Projektet testede endvidere effekten af anvendelse af to forskellige principper for tilrettelæggelse af undervisningen.
- ”Lärare och dyslexi - Diagnosens påverkan på undervisning och förhållningssätt till eleverna” af Erna Árnadóttir och Guðmundur Kristmundsson. Denne artikel omhandler en interviewundersøgelse blandt islandske lærere. Formålet var at belyse, hvilken viden lærerne har om dysleksi, og hvordan brug af diagnose påvirker lærerens undervisning.
- ”Dyslexi är (bara) en variant av allvarliga lässvårigheter” af Pekka Niemi. Heri kan du læse om, hvorfor der er elever, som trods god og forskningsbaseret undervisning – fx med sproglig opmærksomhed – alligevel vedbliver at have alvorlige vanskeligheder med både læsning og skrivning. Måske skal vi i fremtiden også fokusere på, hvordan eleven deltager i den daglige undervisning? Hvordan bruger eleven sine ressourcer, og hvordan påvirker han både klassekammerater og lærer? Måske er tiden inde til at begynde at flytte perspektiv?
- ”Dyslexi - en pedagogisk utmaning” af Ulrika Wolff. En artikel, der refererer til et svensk interventionsstudie for 9-årige med læse- og skrivevanskeligheder: RAFT - Reading And Fluency Training based on phoneme awareness. Intervention bestående af træning i fonemisk bevidsthed og fonem-grafem-kobling kombineret med undervisning i læseforståelsesstrategier og flydende læsning har vist sig effektivt og med resultater, som består – også når interventionen stoppes.
- “Dyslexia - a useful concept?” af Renate Valtin. Heri diskuteres diagnosen ‘dysleksi’s anvendelighed.