Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen - systematisk review
Hvilken betydning har det for elevernes faglige og sociale udvikling, når elever med særlige behov inkluderes i almenundervisningen? Hvornår bliver inklusion en succes? Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet har kortlagt den internationale forskning om inklusion. Resultatet finder du i denne rapport.
Indhold
Målet med denne forskningsoversigt har været at gennemgå den nationale og internationale forskning for at belyse, dels effekter af inklusion af elever med særlige behov, dels hvordan inklusion af elever med særlige behov kan finde sted med positiv effekt for alle klassens elever.
Forskningsoversigten indeholder:
- En kortlægning af den eksisterende forskning udgivet efter 1994.
- En analyse af de resultater, der identificeres i de studier, der igennem kortlægningen identificeres som studier af tilstrækkelig forskningsmæssig kvalitet.
Forskningsoversigten gennemgår i alt 43 studier udgivet siden 1994. Studierne har undersøgt faglig og social udvikling både i forhold til elever med særlige behov og i forhold til almenelever i grundskoler, hvor der finder inklusion sted.
Konklusion
Der er ingen entydig konklusion på, hvilket skoletilbud der mest effektivt styrker den faglige og sociale udvikling hos elever med særlige behov. Resultaterne viser dog tydeligt, at det ikke har en negativ effekt på almenelevernes faglige og sociale udvikling, at elever med særlige behov er inkluderet i undervisningen – især ikke, hvis elever med særlige behov får den nødvendige støtte.
Hvis inklusion af elever med særlige behov i almenskolen skal blive en succes, er det dog afgørende, at lærerne i grundskolen klædes på til inklusion. Det kræver, at lærerne har adgang til efteruddannelse, ressourcepersoner og kendskab til undervisningsmetoder og interventionstiltag, som er målrettet elever med særlige behov.