Elever med usher syndrom - Inklusion i skolen
Usher syndrom er et sjældent syndrom, som medfører kombineret syns- og hørenedsættelse og for nogen også nedsat balance. Syndromet er så sjældent, at erfaringen med elever med Usher rundt omkring i de danske skoler er lille. Dette faghæfte retter sig mod de lærere, pædagoger og Pædagogiske Psykologiske Rådgivninger (PPR), som møder eleverne i deres praksis.
Indhold
Dette faghæfte tager udgangspunkt i den nuværende skolelovgivning og FN’s handicapkonvention. Hæftets første del omhandler primært viden og faktuelle oplysninger om Usher og de fysiske, udviklingsmæssige og psykosociale konsekvenser heraf. Denne viden danner baggrund for anden del af hæftet, som beskriver den skolemæssige kontekst og byder på konkrete vejledninger til, hvordan tilgængeligheden til undervisning, information og kommunikation helt konkret kan blive øget for denne gruppe elever. Bagerst i hæftet findes et tillæg med uddybet viden om Usher samt links til nyttige hjemmesider.
Faghæftet bygger på viden af forskningsbaseret karakter kombineret med viden og erfaringer fra den specialpædagogiske praksis på området.
Metode
Hæftet er blevet til på baggrund af interview med lærere, pædagoger, PPR-konsulenter, en forælder og en elev med Usher samt pædagogiske konsulenter med særlig viden om Usher.