"Er der nogen i den her togvogn, der kan stave til "resurse"? - En publikation om vejledning af unge med ordblindhed i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse
Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse er et kritisk tidspunkt for unge med ordblindhed, og i mange tilfælde oplever den unge, at “toget er kørt” allerede i folkeskolen. Dette efterlader en gruppe unge med uudnyttede ressourcer tilbage på perronen.
Indhold
Mange unge med ordblindhed indleder en usikker kurs efter grundskolen præget af frafald, skift og perioder med ledighed. I forlængelse af regeringens mange initiativer og ambitiøse målsætning om, at 95 % unge gennemfører en ungdomsuddannelse, er det en klar udfordring at få flere unge med ordblindhed med på toget, ind i vognen og sikre, at de kan fuldføre rejsen ved hjælp af kvalificeret vejledning.
Denne publikation samler forskellige rapporters anbefalinger og resultater med den erfaring og viden, som Videnscenteret indsamlede ved et arbejdsseminar i december 2009. Blandt andet giver Danmarks Evalueringsinstituts, EVA, rapport (2007) et godt udgangspunkt for de overordnede linjer i et kvalificeret vejledningsarbejde.
Capacents rapport (2009) leverer væsentlige statistiske informationer om unge med handicap og i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse, mens en rapport fra Anvendt Kommunal Forskning (2009), AKF, har analyseret en række kriterier for en vellykket overgang til ungdomsuddannelse for unge, der har gået på specialskole.