Frivillig - en del af fællesskabet - Materialepakke til STU'er
Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) står bag denne materialepakke, der giver redskaber til, hvordan et forløb om frivillighed og medborgerskab kan tilrettelægges på STU.
Indhold
Denne materialepakke giver redskaber til, hvordan et forløb om frivillighed og medborgerskab kan tilrettelægges på STU'er. Forløbet kan tilrettelægges på flere forskellige måder, over kortere eller længere perioder og med forskellige slags ressourcer.
Materialepakken er udarbejdet og afprøvet i samarbejde med en række pædagoger, lærere, koordinatorer og elever fra STU'er i Københavns Kommune. Forløbet er praktiskorienteret og sigter mod, at eleverne får hands-on erfaring med at være frivillige og gøre en forskel for andre og dem selv. Samtidig giver materialet dig som fagperson inspiration til at tilrettelægge et undervisningsforløb med fokus på at træne sociale kompetencer hos de unge.
Materialerne i dette frivilligforløb har til formål at understøtte, at flere unge med funktionsnedsættelser bliver aktive i foreningslivet.
Hvorfor arbejde med frivillighed og medborgerskab på STU?
Frivilligt arbejde kan være en unik mulighed for personlig udvikling i fællesskaber, hvor personlige kompetencer, sociale færdigheder og selvindsigt om eget handicap kan styrkes.
Hvor mange unge med funktionsnedsættelse er vant til at sætte ord på det de ikke kan eller har svært ved; eksempelvis for at opnå handicapkompenserende støtte, så vil de unge som frivillige træne deres evne til at handle på deres motivation og interesse, og synliggøre alt det de godt kan bidrage med til andre mennesker og i samfundet.
Yderligere understøtter arbejdet med frivillighed og medborgerskab STU’s formål og kan indgå som en del af undervisningen. Materialet kan understøtte en progression i den enkelte unges udvikling og imødekommer STU-bekendtgørelsens krav om udvikling via praktisk læring og praktikker (§5). Derudover understøtter praksiserfaring med civilsamfundet den alment dannende del af STU-forløbet, hvor man opnår både en personlig og social udvikling i relationen til andre samt deltagelse og indblik i samfundet.
De fem faser
Det anbefales, at frivilligforløbet følger de fem faser, men dette er ikke en nødvendighed. Øvelser og redskaber kan derfor også udvælges efter elevers og medarbejderes behov.
Find diverse øvelser og redskaber tilknyttet hver fase i de nedenstående links:
- Byg fundamentet på skolen: https://www.xn--fllesomfritiden-xlb.dk/planl%C3%A6gning
- Byg fundamentet for foreningssamarbejde: https://www.xn--fllesomfritiden-xlb.dk/foreningssamarbejde
- Start undervisningsforløb: https://www.xn--fllesomfritiden-xlb.dk/undervisningsforl%C3%B8b
- Opstart frivilligpraktik: https://www.xn--fllesomfritiden-xlb.dk/frivilligpraktik
- Fejring og fortsættelse: https://www.xn--fllesomfritiden-xlb.dk/forts%C3%A6ttelse