Hjemmetræning - Evaluering af regelsættet om hjælp og støtte efter servicelovens § 32, stk. 6-9
Denne undersøgelse handler om hjemmetræning af børn og unge med betydelig varig nedsat psykisk og fysisk funktionsevne. I undersøgelsen belyses det, hvilken betydning en ændring af serviceloven i 2008 har haft, at kommunerne fik større mulighed for at tilrettelægge særlig støtte som eksempelvis hjemmetræning.
Indhold
Denne undersøgelse ser nærmere på, hvilken betydning ændringerne af servicelovens § 32 i 2008 har haft. Ændringerne betød, at kommunerne fik større mulighed for at tilrettelægge tilbud om særlig støtte til børn og unge med betydelig varig nedsat psykisk og fysisk funktionsevne.
Lovændringen havde til hensigt at skabe udviklingsmuligheder for disse børn og unge ved at inddrage forældrene mere aktivt i træningsindsatsen. Udover at vurdere resultaterne af lovændringen, undersøges desuden, hvordan ændringerne er blevet udbredt og anvendt i kommunerne.
Undersøgelsen belyser følgende spørgsmål:
- I hvilket omfang anvender kommunerne muligheden for at tilbyde hjemmetræning - og til hvilke børn/unge og forældre?
- Hvordan er processerne omkring visitation og udredning blevet ændret i kommunerne?
- Hvordan og i hvilken grad er der forskelle i forældrenes tilfredshed med træningsresultaterne, når man sammenligner forældre, der hjemmetræner deres barn/unge med forældre, som bruger kommunale dagtilbud?
- Vurderer forældrene, der har ønsket at hjemmetræne, at de har mulighed for dette?
- Hvordan udvikles og trives børnene/de unge, der hjemmetræner, sammenlignet med børnene/de unge, der er i kommunalt dagtilbud?
Konklusion
- Der er mindst 170 børn i hjemmetræning og antallet er steget med 30 % indenfor de seneste to år.
- Mange kommunerne har ingen børn i hjemmetræning og over 60 % af kommunerne har højst ét barn i hjemmetræning. De fleste af børnene i hjemmetræning findes således i få kommuner.
- Forældre, der ansøger om hjemmetræning, skal beskrive den træningsmetode, som de ønsker at benytte og målet med hjemmetræningen. Desuden skal kommunen vurdere, om forældrene har de fornødne ressourcer til at træne.
- Både forældre, der hjemmetræner og forældre, der benytter kommunale dagtilbud, er gennemgående tilfredse med de resultater, som deres børn/unge opnår.
- Nogle forældre vurderer, at det har været vanskeligt at få godkendt hjemmetræning, mens andre forældre har oplevet det som uproblematisk.
- Der er forskellige vurderinger af udbyttet ved hjemmetræning. Nogle fagfolk mener, at fremskridtene er små, mens andre mener, at der for nogle børn er sket store fremskridt.
Metode
Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse til alle kommuner, besøg i kommunerne, gennemgang af et antal sager, interview med forældre og fokusgruppeinterviews med personale.