Idræt flytter grænser - For børn med autisme og ADHD
Denne bog henvender sig til pædagoger og lærere på specialskoler, hvor man kan have brug for inspiration til idrætsundervisning med børn med autisme og ADHD. Derudover henvender den sig til idrætslærere i folkeskolen, som ønsker inspiration til, hvordan man kan inkludere denne gruppe diagnosticerede børn i den eksisterende idrætsundervisning.
Indhold
At bevæge sig og dyrke idræt rummer nogle afgørende værdier for børn og unge ― både i forhold til sundhed, velvære, socialt samvær og kropslig læring. Værdier, som er med til at flytte børns grænser for, hvad de kan, hvordan de har det og hvordan de opfatter sig selv. Børn med enten autisme eller ADHD har på grund af deres diagnose en række udfordringer og problemstillinger i forhold til både deres fysiske, psykiske og sociale funktionsniveau. Så for dem er det at deltage i idrætsaktiviteter og dermed få flyttet sine grænser ekstra vigtigt. Men for at det kan lade sig gøre at give disse børn mulighed for gode idræts- og bevægelsesoplevelser, vil der være en række forhold, man som idrætsunderviser skal være opmærksom på. I denne bog beskriver forfatteren, hvad de to diagnoser betyder, hvilke barrierer de medfører, hvordan man tilrettelægger idræt, så disse børn kan deltage, og kommer med en række konkrete forslag til aktiviteter, der passer til målgruppen. Undervejs i bogen er der citater fra forældre til børn med autisme og/eller ADHD, unge voksne med autisme og ADHD, samt lærere, som til dagligt underviser børn med autisme og ADHD i skolen.
Forfatteren er uddannet exam. scient i idræt, fysioterapeut og har en Master i Idræt og Velfærd. Hun er lektor og udviklingskoordinator på fysioterapeutuddannelsen University College Nordjylland i Aalborg. I fritiden underviser hun i idræt for børn og voksne og har de sidste syv år afholdt kurser og oplæg i idræt til børn med autisme og ADHD under DGI, DHIF, idrætsforeninger, skoler, kommuner og interesseorganisationer.