…ingen lyd er forkert
Musik og lyd som talerør
Indhold
For børn med medfødt døvblindhed og børn med multiple funktionsnedsættelser uden et talesprog kan det være yderst problematisk at opfatte og bearbejde sanseindtryk. De kan ikke selvstændigt og uden hjælp opsøge og undersøge objekter og fænomener i deres omverden, og de kan ikke ved hjælp af talesproget gøre sig forståelige.
Det ser imidlertid ud til, at musisk og ordløs kommunikation rummer nogle grundlæggende kommunikative elementer, som kan åbne for nye måder at etablere fælles oplevelser og ligeværdige møder på, møder der også kan åbne for kommunikativ udveksling.
Formålet med dette projekt har været at finde frem til netop de musiske elementer, som tilsyneladende anvendes intuitivt af alle mennesker – også af dem, der er født med store sansemæssige, neurologiske og motoriske funktionsnedsættelser.
Et videre mål for projektet har været at undersøge, hvordan den indhøstede viden om disse musiske elementer kan genereres til det specialpædagogiske arbejdsfelt og dermed til det daglige arbejde med udvikling af samspil, kommunikation og sprog.
Vedlagt rapporten findes også en DVD med optagelser fra Cathrine Lervigs arbejde.
Konklusion
Det konkluderes, at der findes musiske elementer, som ligger forud for ordene, og at disse kan anvendes i kommunikationen med børn uden et talesprog. Sådanne elementer indbefatter tempo, tonehøjde, pause m.m. og også ”arkelyde” som suk, støn og åndedræt.
Kommunikationen kan endvidere kvalificeres, hvis vi som voksne anerkender, at børnene ved mere – og er tættere på – det basalt musiske end vi selv, og tager udgangspunkt i det, de allerede gør, som er vigtigt for dem. Det understreges desuden, at der tale om en fælles proces, og at vi som voksne må afbalancere samspillet, så begge parter får indflydelse på forløbet ud fra en ligeværdighedsideologi. Dette fordrer også en vilje til at bevare nysgerrigheden overfor det ukendte og ”turde famle sig frem”.
Metode
Musikeren Cathrine Lervig har igennem flere år afprøvet en arbejdsform med mennesker, som er født med både et syns- og hørehandicap, hvor hun gennem sang uden ord og musikalsk improvisation forsøger at etablere et dialogisk fællesrum af lyd, rytme og bevægelse, som tager udgangspunkt i det medfødte musiske.
I første fase i projektet udarbejdes der på baggrund af tidligere optagelser af Cathrine Lervigs arbejde en fælles teoriramme, forskningsmæssige strategier og arbejdshypoteser.
I anden fase afprøves arbejdshypoteserne gennem en række workshops med børn på to amtslige specialskoler. Både personale og forældre inddrages. Der benyttes videoanalyse, interviews og deltagerobservationer.
Tredje fase omfatter evaluering af workshoparbejdet på de to specialskoler, mens fjerde fase angår projektets dokumentation og formidling.