Kursus for forældre til blinde eller stærkt svagsynede børn
I 2001 udgav en nedsat tværministeriel arbejdsgruppe en rapport, som påviste, at antallet af mennesker med synsnedsættelser, der har fået en uddannelse, har været faldende, og at kun 37 % af de, der er i den arbejdsdygtige alder, og ikke er under uddannelse, er i beskæftigelse.
Indhold
I ovenmævnte rapport blev det konkluderet, at der var en markant sammenhæng mellem uddannelsesniveau og deltagelse i samfundet. Bl.a. fremgik det, at sociale kompetencer er en vigtig forudsætning for at lykkedes med uddannelse og job. Fundamentet for at få et arbejde hviler desuden på den enkeltes personlige og faglige kompetencer. For blinde og svagsynede kan disse ting være en udfordring, da de ikke har adgang til den visuelle verden, og de kan derfor have sværere ved at udvikle personlige og faglige kompetencer. Disse vanskeligheder kan allerede i barne- og ungdomsårene håndteres ved at stimulere, motivere, udfordre og udvikle kompetencer og menneskelige egenskaber, som er vigtige for den enkeltes uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder. Dette materiale er således udarbejdet som et kursus for forældre til blinde eller stærkt svagsynede børn fra skolestart og op til 12 år, og henvender sig til de undervisere, som skal afholde kurserne. Formålet med kurset er at give forældrene viden om samspillet i familien samt videregive viden, som kan hjælpe forældrene til at styrke deres børns sociale og personlige kompetencer således, at de rustes til samfundsdeltagelse. Kursusmaterialet tager afsæt i det "nye" børnesyn, hvor børn opfattes som kompetente og aktive individer, der udvikler sig i tæt samspil med omgivelserne. Kursusmaterialet består af en beskrivelse af:
- Målgruppen
- Kursets form
- Læringsmål for det samlede kursus samt hver kursusgang
- Kursets indhold
- Undervisningsprincipper
- Kursusmaterialets teoretiske grundlag
- De enkelte undervisningssessioner