Læsning med farver - En brik i puslespillet om overvindelse af læse- og indlæringsvanskeligheder
En bog om læsevanskeligheder, der skyldes IS - Irlen Syndrom.
Indhold
IS er en perceptuel dysfunktion, der bevirker, at hjernen ikke kan bearbejde det visuelle input korrekt. IS skyldes ikke en defekt ved synet, men en følsomhed over for fuldspektret lys, især ved visse belysningsforhold, hvorved hjernen modtager en for voldsom sansepåvirkning og udsættes for visuelt stress.
Personer med IS kan opleve mange varianter af perceptionsforvrængninger (fx spejlvendte bogstaver) og fysisk ubehag i varierende styrkegrader samt problemer med fx afstandsbedømmelse. IS afsløres ikke via standardiserede prøver eller undersøgelser hos læge, synsspecialister, sundhedsplejerske og psykolog – kun ved en egentlig screening for IS.
Mange skoler er så småt begyndt at teste for IS, men der er lang vej igen. Ved brug af farver i form af farvede læsefolier (plasticark til at lægge henover teksten under læsning) eller individuelt farvede filterlinser (som brilleglas eller kontaktlinser) kan hjernens funktionsevne afbalanceres, så visuelle forstyrrelser og ubehag reduceres eller elimineres. IS-metoden er et af de mest bemærkelsesværdige bidrag til undervisningssystemet i vores tid og underbygget af mere end 10 års forskning.
Bogen henvender sig til:
- Undervisere, læsevejledere, specialundervisere, bibliotekarer, studerende, politikere m.fl.
- Synsspecialister, læger, sundhedsplejersker og psykologer.
- Forældre til børn med læse- og/eller indlæringsvanskeligheder m.m.
- Personer, der selv oplever effekten af IS i form af forvrænget tekst eller ubehag og ineffektivitet under læsning.
I bogen kan du læse meget mere om bl.a.:
- Hvordan IS kan hæmme læsning og indlæring.
- Symptomerne rækker videre end læsning.
- IS i samspil med dysleksi og andre problemer.
- Effekten af IS på adfærd, selvtillid og familie.
- Personlige omkostninger for personer med IS.
- Hvorfor IS er lettere at afhjælpe end mange andre problemer.
- Hvordan skoler kan hjælpe elever med IS.
- Fejlbehandling/fejlfortolkning af læseproblemer.
- Screening for IS – hvordan og hvor tit.
- Hvordan omgivelserne bidrager til problemet.
- IS og standardiserede test.
- IS og arvelighed.
- Læseproblemer består ofte af mange lag.
- Hvordan perceptionsvanskeligheder begrænser fremskridt uanset anvendte læsemetoder.
- Hvad forældre kan holde øje med.
- Hvorfor indlæringsproblemer kan overses.
- Udiagnosticeret IS kan koste skolerne dyrt.
- Myter, fordomme, antagelser, manglende viden.
- Hvem kan ellers have glæde af IS-metoden.
I bogen er der også:
- 10 siders tekst på forskellige baggrundsfarver
- En selvtest for IS
- Eksempler på perceptionsforvrængninger
- Fyldig indholdsfortegnelse og register
- Brede marginer til notater