Når tal gi'r kaos - Specialpædagogisk fokus på matematikvanskeligheder
Denne bog belyser matematikvanskeligheder ud fra en specialpædagogisk vinkel.
Indhold
Elever, som lider af dyskalkuli (talblindhed), er særligt udfordret i deres uddannelsesliv. Det er vanskeligt for disse mennesker at håndtere tal, hvilket påvirker deres evne til at regne, aflæse tabeller, håndtere telefonnumre m.m. Eleverne, lærerne, forældrene og fagfolk undrer sig over, hvad det er, og hvad de kan gøre for at hjælpe. Denne bog gennemgår ikke nyere forskning omkring emnet, men belyser centrale problemstillinger ud fra en specialpædagogisk synsvinkel. Den indeholder viden om nedenstående emner:
• Kendetegn for matematikvanskeligheder
• Nordisk og international forskning
• Forskning i hvorfor tal gi’r kaos for nogen
• Sammenhæng med andre vanskeligheder
• Prøver, test og vurdering
• Udredning, kortlægning og tiltag
• Udformning af tiltag og motivation
Bogen kan både læses i sin helhed og anvendes som en opslagsbog.