Sådan lærer børn at læse og skrive
En bog om, hvordan børn lærer at læse og skrive, der henvender sig til professionelle, som arbejder med børn i førskolealderen og indskolingen samt pædagog- og lærerstuderende.
Indhold
I denne bog får du et overblik over børns læse- og skriveudvikling fra tidlig førskolealder til de første skoleår. Bogen koncentrerer sig om, hvordan evnen til at læse og skrive vokser frem og udvikles i samspil mellem barnet og de voksne, og hvordan læsning, skrivning og samtale om det, der læses og skrives, spiller sammen og forstærker hinanden.
Denne 2. udgave inddrager de senere års forskning inden for læse- og skriveudvikling, og bl.a. er afsnittene om, hvordan man kan arbejde i daginstitution og skole, opdateret. Bogen er opdelt i 12 kapitler, der både har et historisk rids samt et bud på fremtidens læsning og skrivning.
Forfatteren bygger bro mellem børnehaver og skoler samt mellem den uformelle og den formelle læring, idet hun dels bygger udsagnene på argumentation fra bl.a. den nyeste forskning, dels giver hun mange brugbare bud og ideer til mødet med barnet.