Unge hørehæmmede efter Frijsenborg Efterskole - Rapport 3
Den tredje rapport i forbindelse med et flerårigt studie af unge hørehæmmede, der har deltaget i et undervisningsforløb på Frijsenborg Efterskole.
Indhold
Denne rapport er nummer tre ud af en planlagt serie på fem rapporter, hvor vi følger de unge hørehæmmede. Det overordnede mål for det samlede projekt er at give Frijsenborg Efterskole viden om de udfordringer, skolens hørehæmmede elever møder, når de forlader skolen, så skolen kan ruste eleverne bedst muligt til disse. Denne rapport har særligt fokus på, hvordan det går unge hørehæmmede elever efter et forløb på Frijsenborg Efterskole. Både i forhold til deres videre uddannelsesforløb, arbejde og livssituation generelt.
Rapporten er baseret på en årlig spørgeskemaundersøgelse blandt unge hørehæmmede, der har gået på Frijsenborg Efterskole. Spørgeskemaerne består af en række spørgsmål, der går igen fra år til år, og suppleres af spørgsmål, der kredser om partikulære emner, som skifter fra år til år.
I år har undersøgelsens primære fokus rettet sig imod at belyse, hvilken rolle og vilkår de unges høretab giver dem, når de bevæger sig videre i livet, påbegynder uddannelse, arbejde og skal begå sig i forskellige sociale sammenhænge. Det er således en retrospektiv undersøgelse af, hvad de oplever, de fik ud af tiden på efterskolen set i bakspejlet og i relation til deres nuværende livssituation.
Konklusion
Samlet set peger analysen på, at de unge hørehæmmede i udgangspunktet søger et ophold på en efterskole med de samme begrundelser som andre unge. Det handler om muligheden for at komme i en ny sammenhæng og at få muligheden for at udvikle sig selv som menneske. De unges funktionsnedsættelse ser ved første øjekast ikke ud til at spille en væsentlig rolle i den forbindelse. Hørenedsættelsen kommer i højere grad til udtryk, når det handler om valget af den specifikke efterskole, i dette tilfælde Frijsenborg Efterskole, da den tilbyder særlige pladser og en hensyntagen til hørehæmmede elever.
Det står klart, at hørenedsættelsen ikke spiller den primære rolle, når vi ser på de unges vurderinger af opholdet. Den kommer mere indirekte til udtryk i de unges kommentarer, hvoraf det fremgår, at det har stor betydning, at der er flere, som er hørehæmmede på skolen. Det giver de unge en tryghed, som gør, at de kan deltage på lige fod med andre elever i skolens liv og aktiviteter. Se rapporten for en detaljeret gennemgang af undersøgelsen.
Metode
Datamaterialet bag denne rapport udgøres af en spørgeskemaundersøgelse, som er sendt ud til tidligere elever på Frijsenborg Efterskole. Alle respondenterne har en eller anden grad af hørenedsættelse og har gået på Frijsenborg Efterskole.