Viden om inklusion
Læs om evidensbaserede strategier til inklusion af børn med særlig behov i grundskolen.
Indhold
Målet med denne publikation er at give et indblik i, hvilke effektfulde metoder skolen kan tage i brug for at inkludere børn med særlige behov i almenundervisningen, og hvilke effekter disse metoder kan forventes at have for de inkluderede elever og de øvrige elever i klassen. Publikationen bygger på en forskningsoversigt "Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen" fra 2012.
Publikationen præsenterer syv strategier, som har vist sig sig at kunne bidrage til en succesfuld inklusion:
- Undervisning for alle – tilpas undervisningen, så den passer til alle elever
- Fælles værdigrundlag
- Pædagogiske tilgange til inklusion
- Collaborative teaching (tolærerordning)
- Lærerassistenter
- Elevformidling (peer tutoring)
- Interventionstiltag rettet mod elever med ADHD/ADHD-lignende adfærd/social-emotionelle vanskeligheder.
Konklusion
Resultaterne peger i retning af, at det er muligt at inkludere elever med særlige behov i almenundervisningen, og at det kan have en positiv effekt på alle elevers faglige og sociale udvikling. Ud fra resultaterne i studierne kan det overordnet opsummeres, at det kræver, at lærere har instruktion og efteruddannelse i interventionstiltag overfor elever med særlige behov, adgang til ressourcepersoner, som kan yde supervision og støtte direkte i undervisningen, samt kendskab til evidensbaserede undervisningsmetoder og interventionstiltag målrettet elevernes særlige behov.
Metode
Forskningsoversigten gennemgår i alt 43 studier udgivet siden 1994. Studierne har undersøgt faglig og social udvikling både i forhold til elever med særlige behov og i forhold til almenelever i grundskoler, hvor der finder inklusion sted.