Vold og seksuelle overgreb mod børn med handicap - Håndbog om forebyggelse, opsporing og håndtering
Håndbogen sætter fokus på forebyggelse, opsporing og håndtering af voldelige og seksuelle overgreb mod børn, der har en kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse.
Indhold
I håndbogen kan du læse mere om den professionelle opgave og det professionelle ansvar i forhold til at forebygge overgreb og de udfordringer, der er i dette pædagogiske arbejde. Du kan blandt andet blive klogere på hvilke tegn og reaktioner, som ansatte skal være opmærksomme på hos børn med handicap.
Håndbogen er udarbejdet i samarbejde med en lang række fagfolk og organisationer på social- og handicapområdet og indeholder 7 kapitler:
- Introduktion og formål med håndbogen. Her beskrives de forskellige målgrupper både i relation til, hvem der kan have gavn af at læse håndbogen og hvem håndbogen omhandler.
- Den faglige opgave. Der sættes fokus på viden, åbenhed, dialog og handling.
- Hvad er den gode forebyggelse? Kapitlet omhandler hvordan forebyggende indsatser kan fungere som en integreret del af det pædagogiske arbejde.
- Opsporing. Her sættes fokus på fysiske, psykiske og adfærdsmæssige tegn.
- Håndtering. Kapitlet beskriver den fagprofessionelles pligt til at handle ud fra bekymring, mistanke og/eller konkret viden.
- Politik, implementering og løbende evaluering. Der gennemgås hvordan man kan udarbejde institutionens politik til forebyggelse, opsporing og håndtering.
- Skabelon til den lokale politik fx hvordan institutioner kan udarbejde en politik for håndtering af mistanke om overgreb
Håndbogen er endvidere bygget op omkring forskellige symboler, der gør det let for læseren hurtigt at orientere sig ud fra blandt andet viden til praksis, cases eller lovgivning.
Håndbogen henvender sig særligt til pædagogiske tilbud og fagpersoner, der arbejder med børn med kognitive og/eller fysiske handicap.