Analyse af børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse
Idealet for integration må være at socioøkonomiske forskelle over tid udjævnes, men forholder det sig reelt sådan i Danmark? Følgende analyse belyser denne udvikling ved at sammenligne efterkommere af indvandrere med børn af efterkommere.
Indhold
Undervisningsministeriet har i samarbejde med Udlændinge- og Integrationsministeriet sammenfattet en rapport om integrationen af specielt efterkommere og børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse. I undersøgelsen anskues specielt resultaterne af nationale tests i 2. og 3. klasse samt resultaterne fra folkeskolens afgangseksaminer i 9. klasse. Der er flere forbehold, der i rapporten skal tages højde for, men den peger på at udviklingen af eksempelvis sprogkundskaber mellem indvandrere, efterkommere og børn af efterkommere, stagnerer fra 2. – 3. generations indvandrere.
Konklusion
Rapporten behandler tal fra Danmarks Statistik, og anskuer integrationsniveauer ud fra anvendelse af pasningstilbud, grundskole, uddannelse og beskæftigelse. Undersøgelsen når blandt andet til følgende resultater:
- Børn af efterkommere placeres oftere end efterkommere i institutioner med høj koncentration af børn med udenlandsk herkomst.
- Med udgangspunkt i 2. og 3. klasses nationale tests sker der en væsentlig forbedring i danskkundskaberne fra indvandrere til efterkommere. Der ses dog ikke yderligere forbedring fra efterkommere til børn af efterkommere.
- Unge i alderen 20-24, der fuldfører en ungdomsuddannelse er på 56 % for børn af efterkommere, mens det hos efterkommere er 65 %.
Metode
Analysen er foretaget af Undervisningsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet og baseres på tal fra Danmarks Statistik. Her finder de at der i Danmark i 2018 er 22.207 personer børn af ikke-vestlige efterkommere, hvoraf to ud af tre er under 10 år.
Der skal i analysen tages højde for sammensætningerne af i de forskellige grupper. Der er store forskelle at finde i oprindelige nationaliteter, alder og antal respondenter, hvilket kan influere resultaterne. Derudover inddrages børn af én efterkommer og én dansk oprindelse ikke.