Børn af krig og fred - Flygtningebørn i folkeskolen
Psykosociale indsatser, der retter sig mod skole og daginsitution, har stor betydning i forhold til at genopbygge og styrke flygtningebørns modstandskraft og sociale trivsel. På baggrund af denne viden har Dansk Flygtningehjælps Center for Udsatte Flygtninge igangsat et metodeudviklingsprojekt i samarbejde med to skoler. Du kan læse om projektets erfaringer og konkrete metoder i dette hæfte.
Indhold
Dette metodehæfte beskriver erfaringer, metoder og konkrete redskaber fra udviklingsprojektet "Børn af krig og fred". Projektet er et metodeprojekt, som har til formål at styrke børn af flygtningefamilier ved at skabe forståelse for børnenes og deres familiers situation hos børnene selv, deres familie, klassekammerater, skolens ansatte og andre professionelle, der omgås børnene. Projektet har arbejdet med fire forskellige indsatser, som beskrives i hæftet:
- Aldersvarende klasseundervisning om eksilproblematikker og posttraumatisk stress
- Gruppebaserede indsatser for særligt udsatte børn
- Styrket forældresamarbejde
- Opkvalificering af børnenes professionelle netværk
Metodehæftet indledes med baggrundsviden om flygtninge, herunder hvad det vil sige at være flygtning, hvor mange flygtninge der findes i Danmark og en beskrivelse af, hvad traumer og Post Traumatisk Stress Syndrom (PTSD) er. Herfter beskrives baggrunden for projektet. Til sidst beskrives de fire indsatsområder i hver deres kapitel. Hvert kapitel beskriver formål, metoder, erfaringer med indsatsområdet og kommer med konkrete redskaber til, hvordan man kan arbejde med hvert indsatsområde, fx gennem:
- Digtskrivning
- Tegneserier
- Højtlæsning
- Spil
- Samtale ud fra tre illustrationer
- Børnegrupper
- Møder for flygtningeforældre og aktiviteter under møderne
I metodehæftets bilag findes en række kopieringsmateriale, som kan bruges til de forskellige aktiviteter. Fx historier til højtlæsning og forskellige skabeloner.