Flygtningebørn – Virkningsfulde indsatser
Hvordan skal man som professionel forholde sig til flygtningebørn?
Indhold
Formålet med denne publikation er at skabe et lettilgængeligt overblik og give nogle retningslinjer i forhold til, hvad man som professionel kan gøre i forhold til den udsatte gruppe flygtningebørn. Kombinationen af et manglende skel i mellem det at være flygtning og indvandrer samt det udbredte fokus på voksne flygtninge har nemlig resulteret i, at flygtningebørn og børn i flygtningefamilier har været mindre i centrum. Dette til trods for at tidligere forskning og undersøgelser påpeger, at det er vigtigt at tage særlig hånd om denne gruppe i lovgivning såvel som i deres konkrete levede liv. Faktisk viser en større dansk undersøgelse, at flygtningebørns problemer er massive, og at en stor del af de børn som kommer til Danmark med traumer ikke får det bedre i løbet af deres barndom og ungdom. Publikationen indeholder seks forskellige hovedafsnit:
- Baggrund: Traumer – definitioner, årsager og udtryksformer
- Tema 1: Kritiske overvejelser omkring PTSD-diagnosen og ensidig traumefokusering
- Tema 2: Resiliens- og resiliensfaktorer (herunder flygtningebørns modstandskraft og de forudsætninger, der bør være til stede for at udføre psykosociale interventioner, som kan være med til at genopbygge modstandsevnen)
- Tema 3: Psykosociale interventioner for traumatiserede flygtningebørn- og familie
- Uddybende om materialet
- Resumeer
- Litteraturliste
Konklusion
Overordnet er de tre hovedpointer på tværs af de forskellige afsnit, at:
- Traumatisering ikke afhænger af graden af en enkeltstående begivenhed, men må anskues i forhold til omfanget af oplevelser før, under og efter flugten.
- Vilkårene i eksil spiller en stor rolle for børnenes psykiske helbred.
- Det er meningsfuldt at udvikle aktiviteter, der retter sig mod familiernes trivsel og børnenes skolegang.
Metode
Der er i alt udvalgt 44 forskningspublikationer fra årene 1996-2010, som alle har fokus på psykosociale interventioner for børn og unge med flygtningebaggrund. Studiernes fælles fokus på psykosociale interventioner kommer til udtryk ved, at de enten tager udgangspunkt i konkrete interventioner eller munder ud i at anbefale psykosociale interventioner.