Følelsernes sprog
I dette metodehæfte finder du praksisbaserede metoder, der kan anvendes i arbejdet omkring udsatte børns følelsesmæssige udvikling.
Indhold
Metodehæftet er blevet til på baggrund af et minipilotprojekt, som Det nye Børnehus arbejdede med i efteråret 2009. I samarbejde med organisationen SYNerGAIA har de udviklet metoder under overskriften ”Psykoedukation i børnehøjde”. Disse metoder er bud på, hvordan en pædagogisk praksis med særligt fokus på børns følelsesmæssige udvikling kan se ud, når konteksten er en daginstitution.
Det nye Børnehus er en 0-6 års institution beliggende i et erkendt, socialt belastet boligområde i det vestlige Århus. Alle 52 børn er tosprogede og efterkommere af forældre med indvandrer- eller flygtningebaggrund. 90 % af institutionens børnegruppe betegnes som særligt udsatte på deres trivsel og generelle udviklingsmuligheder. Omkring halvdelen vurderes at vokse op i familier med traumerelaterede problemstillinger og/eller psykisk sygdom. De ansatte i Det nye Børnehus beskæftiger sig dagligt med børnene og har en tæt kontakt til familierne – det er disse fagpersoner, som står bag denne udgivelse. De har tilegnet sig traumefaglig viden gennem kurser, kender til symptomer og genkender handlemønstre og reaktioner hos børn samt forældre. Den pædagogiske tilgang beror således på erfaring, en specialiseret normalpædagogik og ikke evidensbaseret viden om en traumespecifik, pædagogisk tilgang.