Indsatser for tosprogede elever og deres forståelse for dansk i 2. klasse
Mundtlig overlevering af viden fra førskoletilbud til folkeskole om tosprogede elever hjælper med til, at de kan klare sig bedre i skolen og i de nationale test. Det gælder især i kommuner med mange tosprogede elever. Sådan lyder konklusionen i denne rapport fra SFI om indsatsen for tosprogede elever.
Indhold
Denne rapport sætter fokus på sammenhængen mellem tosprogede elevers førskoleforhold og indsatser for tosprogede elever på den ene side og de tosprogede elevers forståelse for dansk i 2. klasse på den anden side. Rapporten ligger i forlængelse af rapporten om "Indsatser for tosprogede elever – kortlægning og analyse". I rapportens kapitel 1 gives en nærmere præsentation af de tosprogede og de etnisk danske elevers resultater fra de nationale test i 2. klasse. Dernæst følger et metodisk kapitel, som beskriver, hvordan forfatterne har undersøgt sammenhængene mellem indsatser over for tosprogede elever og deres resultater i dansk i 2. klasse. I kapitel 3 undersøger forfatterne betydningen af børnehave og alder ved institutionsstart for de tosprogede elevers resultater. I kapitel 4 undersøger de betydningen af kommunernes indsatser, mens de i kapitel 5 undersøger betydningen af skolernes indsatser.
Konklusion
Undersøgelsen viser blandt andet at i kommuner, hvor man prioriterer at give en mundtlig overlevering fra fx børnehaver til folkeskole om tosprogedes sproglige niveau og andre relevante forhold, klarer de tosprogede elever læsetesten bedre i 2. klasse, end i de kommuner hvor man ikke har en sådan indsats. Det gælder dog kun i kommuner med mange tosprogede elever. Tilsvarende viser undersøgelsen, at tosprogede klarer læsetesten i 2. klasse bedre i kommuner, der tilbyder sprogstimulering til førskolebørn. Også i dette tilfælde gælder det for kommuner med mange tosprogede.
Metode
Undersøgelsen af sprogforståelse er baseret på de nationale test.