MindSpring for unge: Grupper for og med unge flygtninge - en forebyggende og identitetsskabende indsats
I denne manual kan du blive klogere på MindSpring-metoden samt gruppeforløb for og med unge flygtninge i metodeudviklingsprojektet "MindSpring-gruppeforløb med fokus på social kontrol"
Indhold
Nærværende manual er udarbejdet til gruppeforløb for og med unge flygtninge - den er udviklet og tilrettet gennem afprøvning på trænerkursus og i gruppeforløb for unge flygtninge.
Projektet "MindSpring-gruppeforløb med fokus på social kontrol" er finansieret af det tidligere Ministerium for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold. Projektperioden løb fra december 2014 til juni 2016. Målgruppen er unge flygtninge mellem 16 og 30 år, for hvem eksilproblematikkerne, som manualen behandler, er relevante. Fokus for projektet var udvikling af MindSpring-metoden for denne målgruppe til for eksempel at behandle temaer som social kontrol, ligestilling og seksualitet. Formålet er dels, at de unge reflekterer over egen situation, dels at informere om hvilke muligheder de unge har for at søge hjælp.
Manualen indledes med en introduktion til, hvad MindSpring er. Dernæst følger 9 kapitler, som beskriver MindSpring-gruppeforløbets enkelte gruppemøder herunder oplæg, øvelser og ekstramateriale. De 9 gruppemøder indeholder blandt andet:
- Formålet med MindSpring, fælles spilleregler for gruppen, øvelse til at lære hinanden at kende, kulturelle normer og værdier.
- 'Livets træ' som identitetsstyrkende øvelse, hvor hver enkelt deltager skal tegne et træ med rødder, stamme, grene, blade, frugter og den jord træet vokser i. Træets dele symboliserer de unges liv.
- Præsentation af livstræer og respons fra de andre deltagende.
- Træer får ikke lov til at stå i fred - der vil være storme i livet. Dette gruppemøde sætter fokus på håndteringen af disse 'storme', herunder årsager til stress, reaktioner og stresshåndtering.
- Kendskab til traumer, reaktioner og traumehåndtering - hjælp til selvhjælp.
- Social kontrol, for eksempel det at blive presset til at skulle tage et valg, og hvordan normer kan være med til at krænke rettigheder. Formålet er at skabe bevidsthed om, hvordan de unge er påvirkede af deres forældre, venner og familie omkring dem.
- Bevidstgørelse om de unges identitetsudvikling. Endvidere eget køn og seksualitet, og rettigheder.
- Ensomhed, fællesskaber og netværk, besøg af andre unge fra lokalområdet, der fortæller om lokale muligheder for unge, med det formål at håndtere ensomhed ved at blive en del af fællesskaber. Kapitlet indeholder gode råd mod ensomhed.
- Afslutning og deltagerbevis, hvoraf personens gode egenskaber fremgår. Dette for at minde de unge om den positive historie, de også har med sig.