Minoritetssprogede med særlige behov - En bog om udredningsarbejdet
Dette er en bog om udredning, kortlægning og vurdering af børn og voksne med anden etnisk baggrund end dansk.
Indhold
Bogens udgangspunkt er, at kultur og sprog spiller en rolle i forhold til de resultater, der kommer ud af pædagogiske og psykologiske udredninger af børn, unge og voksne. Problemet er, at vi tester personer med minoritetssproglig baggrund med test, som ikke tager højde for dette. Derfor præsenteres der i bogen viden om og metoder til udredning og vurdering af minoritetssprogede børn, unge og voksne. Tosproglig udvikling og læring, samarbejde med forældre, brug af tolk, udredningsmetodik og gennemførelse af test beskrives. De traditionelle specialpædagogiske fagområder som sprogvanskeligheder, læse- og skrivevanskeligheder, matematikvanskeligheder, udviklingshæmning og ADHD behandles i forhold til personer med anden etnisk baggrund end dansk og andre modersmål end dansk. Bogen indeholder nedenstående kapitler:
- Udredning af minoritetssprogede
- Sproglig udvikling og tosprogethed
- Kultur, erfaring og læring
- Brug af tolk
- En udredningsmodel
- Samarbejde med forældre
- Udviklingshistorie
- Vurdering af faglige færdigheder
- Pædagogisk vurdering - erfaring, kompetence og læring
- Vurdering af læringsmiljø og læringsmetoder
- Brug af test
- Vurdering af kognition
- Vurdering af sproglige områder
- Traumerelaterede tilstande
- Udredning af ADHD hos minoritetssprogede børn og unge
- Vurdering af forudsætninger for læsning og skrivning
- Vurdering af skriftsproglig udvikling på andetsproget ved hjælp af IL-basis
- Vurdering af forudsætninger for matematiklæring
Bogen er oversat fra norsk til dansk af Lis Pøhler, som har bearbejdet bogen, så den passer til de danske forhold. Den henvender sig til pædagoger, lærere, medarbejdere ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning og andre udredningsinstanser som fx psykiatrisk ambulatorium, tale-høreinstitut og kommunikationscentre.