Socialpædagogerne
sl.dk Vidensbanken Mit SL

Socialpædagogernes Vidensbank

Avanceret søgning
    • Børn og Unge
    • Voksne
    • Socialpædagoger
  1. Socialpædagogernes Vidensbank
  2. Børn og Unge
  3. Etniske minoriteter/flygtninge

Skoleudvikling med fokus på sprog i al undervisning

En kortlægning af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings Udviklingsprogram med fokus på tosprogede folkeskoleelevers faglighed.

Indhold

Denne rapport er en evaluering af Udviklingsprogrammet, som har til formål at styrke fagligheden for tosprogede elever på 14 skoler i København, Aarhus, Slagelse, Ishøj, Høje-Taastrup og Odense Kommune. Målet med programmet er, at der, i gennemførelsen og planlægningen af undervisningen i de deltagende folkeskoler, er fokus på sprog.

Udviklingsprogrammet består af tre spor:

  1. Indsatser for efteruddannelse, implementering og organisering
  2. Videreuddannelse for 7. klasse-lærerne i dansk og matematik
  3. Ledelse, projektstyring, forankring og medejerskab

Udviklingsprogrammet løb fra skoleåret 2012/13 til 2014/15 og de deltagende skoler har det til fælles, at de har en stor andel af tosprogede elever. Denne rapport fra SFI er den endelige afrapportering og kortlægning af projektet.

Rapportens resultater er delt op i to dele:

Resultater 1: implementering af udviklingsprogrammet

I dette afsnit finder du en kortlægning af udviklingsprogrammets implementering på de 14 skoler.

Resultater 2: elevernes resultater

I anden del kan du læse om udviklingen i elevernes uddannelsesmæssige resultater før og efter Udviklingsprojektets start.

Konklusion

Rapporten konkluderer, at der, tre år efter projektets start, ikke kan måles en effekt på elevernes resultater. Generelt er ændringerne små, blandt andet fordi skolerne har haft svært ved at prioritere udviklingsprojektet.

Dog viser evalueringen, at der er sket en udbredelse af viden om aktionslæring, som også var et formål med projektet.

Metode

Data i undersøgelsen er indhentet fra administrative registre og gennem websurveys, som SFI har indhentet hos de 14 deltagende skoler. Disse surveys er indhentet blandt ledere og lærere.

Undersøgelser og evalueringer
Forfatter
  • Beatrice Schindler Rangvid
Årstal
2016
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 106 sider
  • Udskriv
  • Mail
  • Linkin
  • Facebook
  • Twitter
Download Download PDF

Se også

Indsatsen for tosprogede elever - kortlægning og analyse

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 2012

Minoritetssprogede med særlige behov - En bog om udredningsarbejdet

Dafolo, 240 sider 2010

Sprog er en gave - Sprogstimulering og forældresamarbejde

Social-, Børne- og Integrationsministeriet 2013
  • Om vidensbanken

    Vidensbanken er en service fra Socialpædagogerne sl.dk

    Om vidensbanken
  • FIND MERE VIDEN

    Socialpædagogen og andre relevante danske og internationale hjemmesider.

    Se links
  • Få vidensbankens nyhedsbrev

    Hold dig ajour med ny socialpædagogisk viden.

    Få viden i din mailbox
  • SÆT NY VIDEN I BANKEN

    Har du ideer eller eksempler på viden og praksisforløb, hører vi gerne fra dig.

    Kontakt os
Socialpædagogernes Vidensbank Brolæggerstræde 9 1211 Kbh. K Tlf. +45 7248 6000
Socialpædagogerns Vidensbank