Skoleudvikling med fokus på sprog i al undervisning
En kortlægning af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings Udviklingsprogram med fokus på tosprogede folkeskoleelevers faglighed.
Indhold
Denne rapport er en evaluering af Udviklingsprogrammet, som har til formål at styrke fagligheden for tosprogede elever på 14 skoler i København, Aarhus, Slagelse, Ishøj, Høje-Taastrup og Odense Kommune. Målet med programmet er, at der, i gennemførelsen og planlægningen af undervisningen i de deltagende folkeskoler, er fokus på sprog.
Udviklingsprogrammet består af tre spor:
- Indsatser for efteruddannelse, implementering og organisering
- Videreuddannelse for 7. klasse-lærerne i dansk og matematik
- Ledelse, projektstyring, forankring og medejerskab
Udviklingsprogrammet løb fra skoleåret 2012/13 til 2014/15 og de deltagende skoler har det til fælles, at de har en stor andel af tosprogede elever. Denne rapport fra SFI er den endelige afrapportering og kortlægning af projektet.
Rapportens resultater er delt op i to dele:
Resultater 1: implementering af udviklingsprogrammet
I dette afsnit finder du en kortlægning af udviklingsprogrammets implementering på de 14 skoler.
Resultater 2: elevernes resultater
I anden del kan du læse om udviklingen i elevernes uddannelsesmæssige resultater før og efter Udviklingsprojektets start.
Konklusion
Rapporten konkluderer, at der, tre år efter projektets start, ikke kan måles en effekt på elevernes resultater. Generelt er ændringerne små, blandt andet fordi skolerne har haft svært ved at prioritere udviklingsprojektet.
Dog viser evalueringen, at der er sket en udbredelse af viden om aktionslæring, som også var et formål med projektet.
Metode
Data i undersøgelsen er indhentet fra administrative registre og gennem websurveys, som SFI har indhentet hos de 14 deltagende skoler. Disse surveys er indhentet blandt ledere og lærere.